Page 65 - 3 Adım TYT Türkçe
P. 65
TÜRKÇE TYT 3.
ADIM
Yardımcı Düşünce - 2
2019 TYT 2020 TYT
1. Günümüzde büyük miktarda veri üretilerek bunlar sürekli de- 3. Resim eleştirmenleri eserleri incelerken belirli bir yönteme
polanıyor. Dijital verilerin saklandığı diskler “sunucu parkı” adı bağlı kalırlar. Betimleme, çözümleme, yorumlama ve yargı-
verilen devasa tesislerde tutuluyor. Bu bilgilerin korunması için- ya varma olmak üzere dört işlem basamağını kapsayan bu
se ciddi bir kaynak harcanması gerekiyor. Bilim insanları çevre
yöntemle eserden bilgi edinirler. Yöntemin ilk aşamasında
dostu olmayan bu veri saklama yöntemine yeşil bir alternatif
tabloda yer alan ve gözle görülen her nesne tek tek listele-
sunuyor: Bitkileri biyolojik bir sabit disk olarak kullanmak! Tüm
nir. İkinci aşamada bu nesneler resmin içine yerleştirilirken
bilgileri bitkilerin DNA’sının içinde ikili kod olarak saklayabilme-
nelere dikkat edildiği örneğin konum, renk, kontrast, ton gibi
mize olanak tanıyan bu yöntem sayesinde kütüphaneler dolu-
niteliklerin nasıl kullanıldığı belirlenir. Üçüncü aşamada res-
su bilgi, tek bir ağaca aktarılabilecek. Bu buluş, geliştirilmeye
muhtaç olsa da aile fotoğrafımızı en sevdiğimiz kaktüsün içinde samın kullandığı nesneler ve bunların organizasyonuyla ver-
saklayabilecek veya bahçemizdeki ağaçtan müzik dinleyebile- mek istediği mesaj ortaya çıkarılır. Son aşamada ise o ana
cek olma ihtimali gerçekten heyecan verici! kadar elde edilen bütün veriler bir arada değerlendirilir, eseri
iyi veya kötü kılan özellikler ortaya konur ve incelenen eserin
Bu parçadan hareketle aşağıdakilerden hangisine
niteliği hakkında nihai karara varılır.
ulaşılamaz?
Aşağıdakilerden hangisi bu yöntemi kullanan bir resim eleş-
A) DNA’larda genetik bilgilerin yanı sıra farklı verilerin de de-
tirmeninin süreç içinde soracağı sorulardan biri olamaz?
polanması mümkün görülmektedir.
B) Veriler arttıkça bunların saklanması için gerekli olan alan- A) Verilmek istenen mesaj, hangi obje ve varlıklar kullanıla-
ların da artması beklenmektedir. rak aktarılmaktadır?
C) Ağaçlarda bilgi saklanmasına yönelik çalışmaların gelişti- B) Ressam, tabloda görülen bileşenlerin organizasyonunda
rilmesine ihtiyaç duyulmaktadır. nelere dikkat etmiştir?
D) Yeni bilgilerin üretilmesi, bunların depolanma sorununu C) Ressam, bu eserinde tam olarak ne anlatmak istemektedir?
da beraberinde getirmektedir.
D) Ressamı başarılı yahut başarısız yapan temel nitelikler
E) Kolay ulaşılabilirliği nedeniyle verilerin dijital ortamda nelerdir?
saklanması tercih edilmektedir.
E) Eser, hangi güçlü ve zayıf yönleriyle diğer yapıtlardan ay-
rılmaktadır?
2019 TYT
2. Öznel olmak kendi içine kapanmak, düşünceye dalmak, herkes- 2020 TYT
ten ve her şeyden ayrı olmak değildir. Aksine dışa doğru, başka-
larına doğru bir çeşit yöneliştir. Bu yönelişledir ki benim dışımda- 4. Matisse, aynı mavi tonunun bir santimetrekaresiyle bir metre-
kilere “benimdir” diyebilirim. Ancak gerçekten yaşadığım, içinde karesinin birbirinden farklı olduğunu söyler. Benzer şekilde,
kendimi gördüğüm, bağlandığım bir şey benimdir. Çünkü beni mavi bir daire ile aynı maviden yapılmış bir kare farklı tonlar-
benden başka olanla birleştiren bağı yalnız ben yaratabilirim. dadır. Ona göre bir renk; paletteyken farklı, fırçadayken farklı,
tuvaldeyken farklıdır. Çevresindeki diğer tonların ve şekillerin
Aşağıdakilerden hangisi bu parçanın yazarının düşünce-
yarattığı uzam, resmin içindeki ve üzerindeki ışık, nesnele-
sini destekleyen bir örnek değildir?
rin düşme ve gerileme oranlarını belirleyen konum; her tonu
A) İçerisinde bulunmadığım bir ordunun elde ettiği bir zaferle se- farklılaştırır. Resme bakanın, binlerce rengin bir çerçeve için-
vinebilirim yeter ki o, kendi fetihlerimin bir basamağı olsun.
de eritildiğini düşünmesi bundandır.
B) İnşa aşamasında hiçbir emeğimin olmadığı bir eve sahip
olabilirim yeter ki o, içinde oturduğum bir ev olsun. Matisse’e göre aşağıdakilerden hangisi renk tonunu fark-
lılaştıran bir etken olamaz?
C) Himalaya’nın doruğuna tırmanan adamın yaşadığı serü-
ven ile böbürlenebilirim yeter ki o, kendi başarısını kanıt- A) Form ve ışık
lamış olsun.
B) Alanın boyutu
D) Şurada duran kimsenin sahiplenmediği toprak benim ola-
C) Resmin tekniği
bilir yeter ki o, ellerimle işlediğim bir toprak olsun.
D) Yüzeyin dokusu
E) Bir ülkenin uğradığı bozgunu iliklerimde duyabilirim yeter ki
o, aramda bağlantılar kurduğum ülkede yaşanmış olsun. E) Perspektif ve açı
63