Page 65 - 3 Adım TYT Türkçe
P. 65

TÜRKÇE                                   TYT        3.
                                                                                                          ADIM
                                                          Yardımcı Düşünce - 2







        2019 TYT                                               2020 TYT

        1.   Günümüzde  büyük  miktarda  veri  üretilerek  bunlar  sürekli  de-  3.   Resim  eleştirmenleri  eserleri  incelerken  belirli  bir  yönteme
            polanıyor. Dijital verilerin saklandığı diskler “sunucu parkı” adı   bağlı kalırlar. Betimleme, çözümleme, yorumlama ve yargı-
            verilen devasa tesislerde tutuluyor. Bu bilgilerin korunması için-  ya varma olmak üzere dört işlem basamağını kapsayan bu
            se ciddi bir kaynak harcanması gerekiyor. Bilim insanları çevre
                                                                   yöntemle  eserden  bilgi  edinirler.  Yöntemin  ilk  aşamasında
            dostu  olmayan  bu  veri  saklama  yöntemine  yeşil  bir  alternatif
                                                                   tabloda yer alan ve gözle görülen her nesne tek tek listele-
            sunuyor: Bitkileri biyolojik bir sabit disk olarak kullanmak! Tüm
                                                                   nir. İkinci aşamada bu nesneler resmin içine yerleştirilirken
            bilgileri bitkilerin DNA’sının içinde ikili kod olarak saklayabilme-
                                                                   nelere dikkat edildiği örneğin konum, renk, kontrast, ton gibi
            mize olanak tanıyan bu yöntem sayesinde kütüphaneler dolu-
                                                                   niteliklerin nasıl kullanıldığı belirlenir. Üçüncü aşamada res-
            su bilgi, tek bir ağaca aktarılabilecek. Bu buluş, geliştirilmeye
            muhtaç olsa da aile fotoğrafımızı en sevdiğimiz kaktüsün içinde   samın kullandığı nesneler ve bunların organizasyonuyla ver-
            saklayabilecek veya bahçemizdeki ağaçtan müzik dinleyebile-  mek istediği mesaj ortaya çıkarılır. Son aşamada ise o ana
            cek olma ihtimali gerçekten heyecan verici!            kadar elde edilen bütün veriler bir arada değerlendirilir, eseri
                                                                   iyi veya kötü kılan özellikler ortaya konur ve incelenen eserin
            Bu  parçadan  hareketle  aşağıdakilerden  hangisine
                                                                   niteliği hakkında nihai karara varılır.
            ulaşılamaz?
                                                                   Aşağıdakilerden hangisi bu yöntemi kullanan bir resim eleş-
            A)  DNA’larda genetik bilgilerin yanı sıra farklı verilerin de de-
                                                                   tirmeninin süreç içinde soracağı sorulardan biri olamaz?
               polanması mümkün görülmektedir.
            B)  Veriler arttıkça bunların saklanması için gerekli olan alan-  A)  Verilmek istenen mesaj, hangi obje ve varlıklar kullanıla-
               ların da artması beklenmektedir.                       rak aktarılmaktadır?
            C)  Ağaçlarda bilgi saklanmasına yönelik çalışmaların gelişti-  B)  Ressam, tabloda görülen bileşenlerin organizasyonunda
               rilmesine ihtiyaç duyulmaktadır.                       nelere dikkat etmiştir?
            D)  Yeni  bilgilerin  üretilmesi,  bunların  depolanma  sorununu   C)  Ressam, bu eserinde tam olarak ne anlatmak istemektedir?
               da beraberinde getirmektedir.
                                                                   D)  Ressamı başarılı yahut başarısız yapan temel nitelikler
            E)  Kolay  ulaşılabilirliği  nedeniyle  verilerin  dijital  ortamda   nelerdir?
               saklanması tercih edilmektedir.
                                                                   E)  Eser, hangi güçlü ve zayıf yönleriyle diğer yapıtlardan ay-
                                                                      rılmaktadır?

        2019 TYT
        2.   Öznel olmak kendi içine kapanmak, düşünceye dalmak, herkes-  2020 TYT
            ten ve her şeyden ayrı olmak değildir. Aksine dışa doğru, başka-
            larına doğru bir çeşit yöneliştir. Bu yönelişledir ki benim dışımda-  4.   Matisse, aynı mavi tonunun bir santimetrekaresiyle bir metre-
            kilere “benimdir” diyebilirim. Ancak gerçekten yaşadığım, içinde   karesinin birbirinden farklı olduğunu söyler. Benzer şekilde,
            kendimi gördüğüm, bağlandığım bir şey benimdir. Çünkü beni   mavi bir daire ile aynı maviden yapılmış bir kare farklı tonlar-
            benden başka olanla birleştiren bağı yalnız ben yaratabilirim.   dadır. Ona göre bir renk; paletteyken farklı, fırçadayken farklı,
                                                                   tuvaldeyken farklıdır. Çevresindeki diğer tonların ve şekillerin
            Aşağıdakilerden hangisi bu parçanın yazarının düşünce-
                                                                   yarattığı uzam, resmin içindeki ve üzerindeki ışık, nesnele-
            sini destekleyen bir örnek değildir?
                                                                   rin düşme ve gerileme oranlarını belirleyen konum; her tonu
            A)  İçerisinde bulunmadığım bir ordunun elde ettiği bir zaferle se-  farklılaştırır. Resme bakanın, binlerce rengin bir çerçeve için-
               vinebilirim yeter ki o, kendi fetihlerimin bir basamağı olsun.
                                                                   de eritildiğini düşünmesi bundandır.
            B)  İnşa aşamasında hiçbir emeğimin olmadığı bir eve sahip
               olabilirim yeter ki o, içinde oturduğum bir ev olsun.      Matisse’e göre aşağıdakilerden hangisi renk tonunu fark-
                                                                   lılaştıran bir etken olamaz?
            C)  Himalaya’nın doruğuna tırmanan adamın yaşadığı serü-
               ven ile böbürlenebilirim yeter ki o, kendi başarısını kanıt-  A)  Form ve ışık
               lamış olsun.
                                                                   B)  Alanın boyutu
            D)  Şurada duran kimsenin sahiplenmediği toprak benim ola-
                                                                   C)  Resmin tekniği
               bilir yeter ki o, ellerimle işlediğim bir toprak olsun.
                                                                   D)  Yüzeyin dokusu
            E)  Bir ülkenin uğradığı bozgunu iliklerimde duyabilirim yeter ki
               o, aramda bağlantılar kurduğum ülkede yaşanmış olsun.  E)  Perspektif ve açı



                                                                                                              63
   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70