Page 68 - Biyoloji - 10 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 68
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü BİYOLOJİ 10 33
2.ÜNİTE > Kalıtımın Genel İlkeleri Kazanım 10.2.1.1. Kalıtımın genel esaslarını açıklar.
Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi Alan Becerileri: Çıkarım Yapma Becerisi
Etkinlik İsmi KÜRK RENGİ 20 dk
Amaçları Tavşanlarda kürk rengi karakterinden yararlanarak çok alelliliği analiz edebilmek. Bireysel
Yönerge Metni okuduktan sonra aşağıdaki soruları cevaplayınız.
Popülasyon içinde bir karakterin ikiden fazla alelle kontrol edilmesine çok alellilik denir. Tavşanlarda
görülen kürk rengi karakteri 4 farklı alel tarafından kontrol edilir ve çok alelliğe örnektir. Koyu gri kürk
rengine neden olan alel C ile gösterilir. Şinşila, griye yakın bir renktir. Şinşila kürk rengine neden olan
h
ch
alel C , sadece kulak, burun, kuyruk ve ayak gibi üyeleri koyu renkli olan Himalaya kürk rengi C ve
a
tamamen beyaz olan albino kürk rengi aleli C ile gösterilmektedir. C aleli diğer tüm alellere baskındır.
a
ch
h
h
ch
C ve C alelleri ise C aleline baskındır. C ve C alellerini birlikte bulunduran tavşanlar açık gri renkte
görünmektedir. Tavşanlarda kürk renginden sorumlu aleller ve bu tavşanlar aşağıda gösterilmiştir.
a
h
ch
(C: Koyu gri, C : Şinşila, C : Himalaya C : Albino)
Koyu Gr n la Açık Gr
H malaya Alb no
1. Bir tavşan popülasyonunda kürk rengi karakteri ile ilgili kaç farklı genotip görülebilir?
2. Koyu gri, şinşila, açık gri, himalaya ve albino tavşanların genotipleri neler olabilir?
67