Page 125 - Felsefe - 10 | Beceri Temelli
P. 125

56
            Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
                                                                                FELSEFE 10
             3. Ünite: Felsefenin Temel Konuları ve Problemleri    Kazanım:10.3.4. Ahlak felsefesinin konusunu ve problemlerini açıklar.
            Alan Becerileri: Akıl Yürütme, Sorgulama, İfade Etme ve Yazma Becerisi  Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi  ÖĞRETMEN

             Etkinlik İsmi                   ÖZGÜRLÜK VE SORUMLULUK                             40 dk.
             Etkinliğin Amacı  Ahlaki açıdan özgürlük problemini tartışabilme.                  Bireysel
             Gerekli Materyaller: Etkileşimli tahta
             Yönerge
             Öğrencilerin aşağıda verilen metni okuyup ilgili soruları cevaplamalarını sağlayınız.


             Doğan Bey: Şimdi iki kişi düşünelim: Bunlardan biri   yapan güçler taşıyor.
             bu kişiye Özgür adını verelim kendi isteğiyle öğret-  Doğan Bey: Evet, yeniden ortaya çıkan şu: Sorumlu-
             menliği seçmiş olsun. Diğeri kişinin adı da Esir olsun,   luk, kişinin bilinçli seçimiyle oluşuyor.
             zorla öğretmenliğe itilmiş olsun. Özgür, öğretmenlik   Arif Bey: Evet, kişinin birçok seçenek arasından seçim
             mesleğinden şikâyet etmeye başlasa, mesleğin birçok   yapma olanağına özgürlük diyoruz ve kişi seçim yapa-
             olumsuz yönünü gösterse, bu meslekte bir gelecek   rak özgürlüğünü kullandığı andan itibaren yaptığı bu
             göremediğini söylese ne düşünürsün? Onun öğretmen-  seçimin sorumluluğunu da yüklenmiş oluyor. Öğret-
             likten sürekli şikâyet eden durumunu doğal karşılar   men olmaya karar veren birinin şu anda öğretmen-
             mısın? Yoksa “Madem bu kadar şikâyet edecek yönler   lerin hangi durumda olduğunu araştırmasını, niçin
             görüyorsun, niye öğretmenliği seçtin?” gibi bir soru   öğretmen olmak istediğini, nasıl öğretmenlik yapmak
             aklına gelmez mi?                             istediğini, öğretmenlik yaparak neyi gerçekleştirmek
             Arif Bey: Gelir. Özgür, kendisi isteyerek öğretmen-  istediğini düşünmesini bekleriz. O nedenle durumu
             liği seçtiği için öğretmenlik mesleğiyle ilgili şikâyeti   inceleyip karar vermeli. Ve karar verdikten sonra da
             yersizdir.                                    şikâyet etmek yerine kollan sıvayıp var gücüyle çalış-
             Doğan Bey: Ama Esir, öğretmenlik mesleğinden aynı   malı.
             biçimde şikâyet etse onun şikâyetinde bir tutarsızlık   Durdu, bana baktı, ilgiyle dinlediğimi gördü ve sözüne
             görmezsin, değil mi?                          devam etti:
             Arif Bey: Hayır, görmem. O, istemediği hâlde zorla   Arif Bey: Bu kişi çalışacak yerde zamanını şikâyet
             öğretmenliğe itildi; zorla itildiği bu meslekten şimdi   ederek harcarsa sorumsuzca davranıyor demektir.
             şikâyet ediyor, diye bakarım.                 Doğan Bey: Arif Bey, ben bu kadar güçlü söyleyemez-
             Doğan Bey: Özgür şikâyet ettiği zaman kendi yaptı-  dim. Şimdi kişinin seçim yapmasının özgürlüğü ve
             ğı seçimden sorumluluk almadığı ortaya çıkar. Esir   sorumluluğu arasındaki ilişkiyi görebiliyor musunuz?
             şikâyet ettiği zaman bu anlam çıkmaz. Çünkü öğret-  Arif Bey: Çok aşikâr.
             men olmanın sorumluluğunu Esir değil, onu öğretmen
                                                              Doğan Cüceloğlu, “Savaşçı” adlı eserinden alıntılanmıştır.

            a.  Metne göre Arif Bey neden mesleği ile ilgili şikâyette bulunamaz?





             b.  Metinde sorumluluk hangi şarta bağlanmıştır?





            c.  Sizce çevreyi ve insan yaşamını korumak için yazılı kurallar yeterli midir? Gerekçeleriyle belirtiniz.





            ç.  Seçim yapıyor olmak özgür olduğumuzun kanıtı mıdır? Açıklayınız.









                                                                                                   123
   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130