Page 130 - Felsefe - 10 | Beceri Temelli
P. 130

58         FELSEFE 10                                       Ortaöğretim Genel Müdürlüğü



          Açıklama: Gölge oyunu başlamadan önce hazırlık yapılır. Beyaz bir perde iki tahta arasına gerilir.
          Perdenin arkasına bir mum yakılarak cisimlerin görüntüsünün perdeye yansıtılması sağlanır. Perdede
          görünen cisimlerin dış görünüşleridir. Mumun titreyen ışığı cisimlerin hareketine canlılık kazandırır.
          Cisimler (Hacivat, Karagöz) perdenin arkasında duran bir çift el tarafından hareket ettirilir. Perdeye
          önce Karagöz girer ve gazeli okur. Gazelde geçen üstat evreni ve güzellikleri yaratan sanatçıyı ifade eder.
          Perde, Tanrı’nın yarattığı varlıkları ve güzellikleri sergileyen bir temsildir. Bir yanıyla dünyayı ve evreni
          diğer yanıyla izleyenler (insanlar) ile perdenin arasına çekilmiş gerçeklerin gizlendiği örtüyü simge-
          ler. Gazele göre perde içinde perde açılır ve her biri başka hakikatler barındırır. Muhabbet perdesinde
          varlıklar, olaylar ve güzellikler bir hayaldir, görünüşten ibarettir. Hakikat perdesi ise yaratıcının ezelî
          olduğuna (başlangıçı olmayan) hükmeder. Dünyanın geçiciliğini fark etmesi, uyanık olması ve kalıcı
          olanı görmesi hususunda insanı uyardıktan sonra perde gazeli sona erer. Hacivat gölge oyununa dâhil
          olur ve çeşitli konularda muhabbet ederler. Oyunun sonuna gelindiğinde birlikte perdeden ayrılırlar.
          Üstat mumu üfler ve perdeyi toplar.


            Gazelde geçen perdede görünenlerin niteliklerini ve üstada ait nitelikleri tabloda ilgili bölümlere
          işaretleyiniz.


                       Kalıcı   Geçici    Bağımlı   Bağımsız  Yaratan   Yaratılan  Çokluk     Bir

          Perdede
          görünenler
          Üstat





          2. Yönerge
          Öğrencilere gazelde üstadın perde ile ilişkisinin anlatıldığını hatırlatınız ve aşağıdaki soruları bu doğrultuda
          cevaplamalarını sağlayınız.

          a.  Gazelde perde ile üstat bir mi yoksa ayrı mıdır? Diğer bir ifadeyle Tanrı ile evren bir mi yoksa ayrı
             mıdır? Gerekçelerinizle açıklayınız.

                Öğretmene Not
                Öğrencilere “Tanrı ile evrenin bir olması demek Tanrı’nın varlığının evrenin varlığıyla özdeş olması
                anlamına gelir. Tanrı’nın evrenden ayrı olması ise evrenden bağımsız ve ona özdeş olmaması anla-
                mına gelir.” açıklamasını yapınız.


          b.  Gazele göre Tanrı evrene içkin mi aşkın mıdır? Yanıtınızı uygun düşen felsefi görüşle ilişkilendire-
             rek değerlendiriniz.

                Öğretmene Not
                Öğrencilere “Tanrı’nın evrene içkin olması Tanrı’nın evreni düzenleme, varlıklara hareket verme ve
                etki etme gibi eylemlerini kapsar. Diğer taraftan Tanrı’nın evrene aşkın olması Tanrı’nın evrenden
                ayrı ve bağımsız olmasıdır.” açıklamasını yapınız.











          128
                                                                              Hazırlayan: Rukiye GÜNDOĞDU AVCI
   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135