Page 135 - Felsefe - 10 | Beceri Temelli
P. 135

60
            Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
                                                                                FELSEFE 10
             3. Ünite: Felsefenin Temel Konuları ve Problemleri    Kazanım: 10.3.6. Siyaset felsefesinin konusunu ve problemlerini açıklar.
            Alan Becerileri: Akıl Yürütme, Sorgulama, İfade Etme ve Yazma Becerisi  Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi  ÖĞRETMEN

             Etkinlik İsmi                 TOPLULUKLARIN DÜZEN ARAYIŞI                          30 dk.
             Etkinliğin Amacı  Değişen ihtiyaçlar karşısında yerine toplumsal düzen anlayışını analiz edebilme.  Grup
             Gerekli Materyaller: Etkileşimli tahta
             Yönerge
             Bu etkinlikte kartopu tartışma tekniği kullanılacaktır. Bunun için açıklamada verilen adımları izleyiniz. Ar-
             dından öğrencilerin “Susuzluk Esareti” adlı hikâyeyi okumalarını ve hikâyeye yönelik soruları cevaplayarak
             ulaşılan sonuçları sınıfta tartışmalarını sağlayınız.

                                                                     Açıklama
                                                                     •   Dört ayrı masa oluşturulur ve
                                                                        masalara birer kişinin oturması
        a sorusu                                                        sağlanır. Öğrencilerden kendileri-
                                                                        ne yöneltilen a sorusunu cevapla-
                                                                        maları istenir.
                                                                     •   Alınan cevapların ardından iki
                                                                        masa birleştirilir ve ikişer kişilik
                                                                        iki grup oluşturulur. Öğrenciler-
             b sorusu                                                   den b sorusunu cevaplamaları
                                                                        istenir. Her öğrenciden görüşlerini
                                                                        grup arkadaşlarıyla paylaşmaları
                                                                        ve karşılaştırmaları beklenir.
                                                                     •   Son olarak iki grup birleştirilir ve
                                                                        dört kişilik bir grup hâline getirilir.
                     c sorusu                                           Öğrencilerden c sorusunu cevapla-
                                                                        maları istenir. Birbirlerine soru so-
                                                                        rarak ya da örnekler ortaya koyarak
                                                                        konuyu tartışmaları söylenir.

            Susuzluk Esareti
            Doğa, zengin olanaklarıyla birlikte geniş ve verimli toprakları yörenin insanlarına sunmaktaydı. İnsan-
            lar, tarımın ana geçim kaynağı olarak belirlendiği kırsalda yaşamını sürdürmekteydi. Ürünlerini kendi
            topraklarında yetiştirir, ihtiyaçlarını buradan karşılar ve geçimlerini ürünlerin alım satımından sağlar-
            lardı. Topraklar bereketli ürünler verir ve bu sulak arazilerde su sıkıntısı görülmezdi. Toprağı sulama
            işleri, kamu kurumuna bağlı sulama birliklerinin yanı sıra çiftçilerin kişisel imkân ve çabalarıyla ger-
            çekleşmekteydi. Halk bolluk, refah ve huzur içinde yaşarken daha önce hiç yaşamadıkları beklenmedik
            olaylarla karşı karşıya kaldılar. Kış ve bahar aylarında yağmur yağışı az oldu ve sular barajı doldurmadı.
            Yaz geldiğinde sıcaklığın yükselmesiyle sular iyice çekildi ve sulama kanallarında su seviyesi alt nok-
            taya indi. Güz geldiğinde ise kuraklık en üst seviyeye ulaşmış, suyu bulamayan topraklar iyiden iyiye
            çoraklaşmıştı.
            Çiftçiler kuraklıkla baş edebilmek ve suya erişebilmek için yoğun şekilde gayret göstermiştir. Çiftçilerin
            çoğunun yorucu ve eziyet verici çalışmaları olumlu sonuçlandı. Birçok çiftçi ise uğraşmasına rağmen
            başarılı olamadı ya da imkânları buna el vermedi. Sıcaklık, bu çiftçilerin ürünlerine zarar vermişti.
            Toprakla uğraşmaktan başka işleri olmadığı için geçimlerini temin edememiş ve aileleriyle birlik-
            te erzak sıkıntısı yaşamışlardı. Suyu olan çiftçilerden borç usulüyle su ve mahsül satın almışlar ama
            ödeyememişlerdi. Borçları karşılığında onların tarlalarında çalışmayı kabul etmek durumda kaldılar.
            Çiftçilerin bu durumu, bir zamanlar kendi toprağının efendilerinin artık başka topraklarda köleleşmiş
            olduğu gerçeğini gözler önüne serdi. Gelinen noktaya katlanamayan çiftçiler nihayetinde yaşadıkları
            düzeni sorgulamaya başlamışlardı. Kendi meclislerinde toplanarak konuyu istişare ettiler. Yörenin yerel
            gazetecilerine durumlarını anlatarak yetkililere seslerini duyurmaya karar verdiler.

                                                                                                   133
   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140