Page 135 - Felsefe - 10 | Beceri Temelli
P. 135
60
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
FELSEFE 10
3. Ünite: Felsefenin Temel Konuları ve Problemleri Kazanım: 10.3.6. Siyaset felsefesinin konusunu ve problemlerini açıklar.
Alan Becerileri: Akıl Yürütme, Sorgulama, İfade Etme ve Yazma Becerisi Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi ÖĞRETMEN
Etkinlik İsmi TOPLULUKLARIN DÜZEN ARAYIŞI 30 dk.
Etkinliğin Amacı Değişen ihtiyaçlar karşısında yerine toplumsal düzen anlayışını analiz edebilme. Grup
Gerekli Materyaller: Etkileşimli tahta
Yönerge
Bu etkinlikte kartopu tartışma tekniği kullanılacaktır. Bunun için açıklamada verilen adımları izleyiniz. Ar-
dından öğrencilerin “Susuzluk Esareti” adlı hikâyeyi okumalarını ve hikâyeye yönelik soruları cevaplayarak
ulaşılan sonuçları sınıfta tartışmalarını sağlayınız.
Açıklama
• Dört ayrı masa oluşturulur ve
masalara birer kişinin oturması
a sorusu sağlanır. Öğrencilerden kendileri-
ne yöneltilen a sorusunu cevapla-
maları istenir.
• Alınan cevapların ardından iki
masa birleştirilir ve ikişer kişilik
iki grup oluşturulur. Öğrenciler-
b sorusu den b sorusunu cevaplamaları
istenir. Her öğrenciden görüşlerini
grup arkadaşlarıyla paylaşmaları
ve karşılaştırmaları beklenir.
• Son olarak iki grup birleştirilir ve
dört kişilik bir grup hâline getirilir.
c sorusu Öğrencilerden c sorusunu cevapla-
maları istenir. Birbirlerine soru so-
rarak ya da örnekler ortaya koyarak
konuyu tartışmaları söylenir.
Susuzluk Esareti
Doğa, zengin olanaklarıyla birlikte geniş ve verimli toprakları yörenin insanlarına sunmaktaydı. İnsan-
lar, tarımın ana geçim kaynağı olarak belirlendiği kırsalda yaşamını sürdürmekteydi. Ürünlerini kendi
topraklarında yetiştirir, ihtiyaçlarını buradan karşılar ve geçimlerini ürünlerin alım satımından sağlar-
lardı. Topraklar bereketli ürünler verir ve bu sulak arazilerde su sıkıntısı görülmezdi. Toprağı sulama
işleri, kamu kurumuna bağlı sulama birliklerinin yanı sıra çiftçilerin kişisel imkân ve çabalarıyla ger-
çekleşmekteydi. Halk bolluk, refah ve huzur içinde yaşarken daha önce hiç yaşamadıkları beklenmedik
olaylarla karşı karşıya kaldılar. Kış ve bahar aylarında yağmur yağışı az oldu ve sular barajı doldurmadı.
Yaz geldiğinde sıcaklığın yükselmesiyle sular iyice çekildi ve sulama kanallarında su seviyesi alt nok-
taya indi. Güz geldiğinde ise kuraklık en üst seviyeye ulaşmış, suyu bulamayan topraklar iyiden iyiye
çoraklaşmıştı.
Çiftçiler kuraklıkla baş edebilmek ve suya erişebilmek için yoğun şekilde gayret göstermiştir. Çiftçilerin
çoğunun yorucu ve eziyet verici çalışmaları olumlu sonuçlandı. Birçok çiftçi ise uğraşmasına rağmen
başarılı olamadı ya da imkânları buna el vermedi. Sıcaklık, bu çiftçilerin ürünlerine zarar vermişti.
Toprakla uğraşmaktan başka işleri olmadığı için geçimlerini temin edememiş ve aileleriyle birlik-
te erzak sıkıntısı yaşamışlardı. Suyu olan çiftçilerden borç usulüyle su ve mahsül satın almışlar ama
ödeyememişlerdi. Borçları karşılığında onların tarlalarında çalışmayı kabul etmek durumda kaldılar.
Çiftçilerin bu durumu, bir zamanlar kendi toprağının efendilerinin artık başka topraklarda köleleşmiş
olduğu gerçeğini gözler önüne serdi. Gelinen noktaya katlanamayan çiftçiler nihayetinde yaşadıkları
düzeni sorgulamaya başlamışlardı. Kendi meclislerinde toplanarak konuyu istişare ettiler. Yörenin yerel
gazetecilerine durumlarını anlatarak yetkililere seslerini duyurmaya karar verdiler.
133