Page 131 - Felsefe - 10 | Beceri Temelli
P. 131
58
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
FELSEFE 10
“MUMUN TİTREK IŞIĞINDA BİR KARAGÖZ”
ETKİNLİĞİ
ÖĞRENCİ ÇALIŞMA KÂĞIDI
1. Aşağıdaki görseli inceleyerek verilen perde gazelini ve açıklamasını okuyunuz.
PERDE GAZELİ Marifet bir hayalden başka bir şey olmayan dünyayı
gözden geçirmektir.
Karagöz: Off Hayy Hak... Gaflet uykusu (dış görünüşe aldanma cahilliği) nice
Nakş-i sun’un remz eder hüsnünde rü’yet perdesi, kara gözleri mahvetti.
Hâce-i hükm-i ezeldendir hakikat perdesi
Şem-i aşka yandırıp tasvir-i cismindir geçen
Allah’ın Hayy (kendisi diri olan, varlığa can veren) Âdemi âmed-şüd etmekte azîmet perdesi
ve Hak (gerçek olan, varlığı kalıcı olan) adıyla
görünen perdedeki güzellikler Tanrı’nın yarattığı Aşk mumuyla yanıp geçen tasvir senin vücudundur.
şekillerin sembolüdür. (Perde arkasında yanan mumun görünür kıldığı
Hakikat perdesi Tanrı’nın ezelî hükmünden başka tasvirler seni temsil eder.)
bir şey değildir. Bu perde (dünya) insanın bir süreliğine gelip geçtiği-
ni temsil eder.
Sîreti sûrette mümkündür temâşa eylemek
Hâil olmaz ayn-i irfâna basiret perdesi Hangi zılle iltica etsen fenâ bulmaz acep
Oynatan üstâdı gör kurmuş muhabbet perdesi
Dış görünüşte iç anlamı görme olanağı vardır.
Dış görünüş kalp gözüyle seyredenlerin gerçeği gör- Hangi cisme sığınsan yok olmaz ki
mesine engel olmaz. Sen asıl bu muhabbet perdesini kurup oynatan üs-
tadı görmeye çalış. (Her şeyin arkasındaki yaratıcıyı
Her neye imân ile baksan olur iş âşikar görmeye çalış.)
Kılmış istilâ cihâna hâb-i gaflet perdesi
Dergeh-i Âl-i abâda müstakim ol Kemterî
Her neye iman ile (kalp gözü) baksan her şey aşikâr Gösterir vahdet elin kalktıkça kesret perdesi
olur
Fakat gaflet uykusu perdesi dünyayı kaplamış Ey Kemterî (yazar), Muhammed soyunun dergâhın-
da doğru ol,
Bu hâyal-i âlemi gözden geçirmektir hüner Çokluk perdesi ortadan kalkınca birlik (vahdet-i
Nice kara gözleri mahvetti sûret perdesi vücud, tek varlık, Tanrı) görünür.
Kemteri (Raşit Ali Bey)
Perde Gazeli ve acıklamalarında www.karagoz.net sitesinden ve Mustafa.Ermiş’in Türk Gölge Oyunu adlı eserinden faydalanılmıştır
129