Page 127 - Felsefe - 10 | Beceri Temelli
P. 127
57
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
FELSEFE 10
3. Ünite: Felsefenin Temel Konuları ve Problemleri Kazanım: 10.3.5. Din felsefesinin konusunu ve problemlerini açıklar.
Alan Becerileri: Akıl Yürütme, Sorgulama, İfade Etme ve Yazma Becerisi Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi ÖĞRETMEN
Etkinlik İsmi DİN FELSEFESİ NEDİR? 25 dk.
Etkinliğin Amacı Din felsefesinin konusunu kavrayabilme. Bireysel
Gerekli Materyaller: Etkileşimli tahta
1. Yönerge
Öğrencilerin aşağıdaki metni okumalarını ve ilgili soruları cevaplamalarını sağlayınız.
Dinin ilke ve kavramları üzerinden tartışma yürüten her düşünür, tartışmaları kendi iklimindeki
yansımaları üzerinden ele alır. Amacı din üzerine rasyonel tarzda düşünmek ve felsefe-teoloji iliş-
kisinden doğan problemlere cevap aramaktır. Bu açıdan kendi topraklarındaki anlayışları mantık
süzgecinden geçiren düşünürler, kendi görüşleri için de sağlam zeminler arar.
Coğrafyalar arasında sorunlar ve tartışmalar benzer olsa da ele alınan yargılar farklıdır çünkü öne
çıkan yargılar o coğrafyanın inanç sistemi içinde gelişir. Genel olarak düşünürler hem dinin doğası
hem de inançsal argümanların gerekçelendirilmesi üzerinde durur. Onların çalışmaları doğrudan
veya dolaylı biçimde insanları etkiler. İnsanlar böyle düşünürlerin fikirleriyle sıradan sohbetlerden
felsefi veya bilimsel görüşlere ya da basit ifadelerden sanatsal anlatımlara kadar düşüncenin pratiğe
dönüştüğü her alanda karşılaşır. Böylelikle tartışmalar üzerine düşünmekten kendini alıkoyamaz.
Dolayısıyla o da düşünürler gibi bulunduğu çevrenin inançsal yargılarını sorgular. Objektif eleştirel
bir bakışa sahip olmasının yanı sıra başkalarının inanma veya inanmama tercihine saygı duymayı
da öğrenir.
a. İnsan, din üzerine yapılan rasyonel tartışmalardan kendini neden alıkoyamaz?
b. Din felsefesi üzerine çalışan düşünürler neden öncelikle bulundukları coğrafyanın inanç yargılarını
sorgulamaktadır?
Öğretmene Not
Coğrafyalar arası inanç yargılarının farklılığı şu örnek üzerinden verilebilir. Tanrı’nın varlığına
yönelik sorunlar Doğu ve Batı’da farklı inanç yargıları üzerinden biçimlenmiştir. Genel olarak kötülük
sorunu Doğu’da Hinduizm’de reenkarnasyona bağlanmış ve Tanrı’nın kötülüğe müsaade etmesi o insa-
nın önceki hayatının seçimleriyle ilişkilendirilmiştir. Aynı sorun İslam dünyasında her hayırda şer, her
şerde hayır var anlayışıyla açıklanmıştır. Hristiyan coğrafyasında ise “ilk günah” olayı ve ilahi adalet
(teodise) sorunu çerçevesinde oluşan yargılar üzerinden ele alınmıştır.
125