Page 136 - Felsefe - 10 | Beceri Temelli
P. 136
60 FELSEFE 10 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
Sözcü olarak belirledikleri bir çiftçi aracılığıyla gazete sorumlusundan randevu istediler. Gazeteci,
uygun bir randevu zamanı verdi ve görüşmeye suyu olan çiftçilerden bir sözcünün de katılmasını istedi.
Vakit geldiğinde iki çiftçi de orada hazır bulundu. Gazeteci, çiftçilere durumlarını anlatmalarını, istek
ve ihtiyaçlarını dile getirmelerini söyledi ve sözü ilk olarak suya ulaşamayan çiftçiye verdi.
“Malumunuz yöremizde birkaç yıldır süren şiddetli kuraklık, bizim gibi suya ulaşamayan çiftçileri
zamanla çaresiz bırakmıştır. Suyu olan çiftçiler ürünlerini ve su depolarını bizimle paylaşmadı. Onlara
borçlandık ve topraklarında çalışır hâle geldik. Dileğimiz mevcut suyun herkese ihtiyacı olduğu kada-
rıyla dağıtılması, fonlardan ailelerimize erzak yardımı sağlanması ya da tarladan kaldırılan ürünlerin
çok nüfuslu aileden az nüfusluya göre pay edilmesidir.” Oluşan sessizliğin uzamasına müsaade etmeden
suya ulaşan çiftçi sözü aldı.
“Toprak emrinde her zaman çalıştık, sulama birliğinin yaptığı su kanallarını ve yollarını gönüllü tamir
ettik. İmkânlarımızla fidelik, tohumluk gibi tarım ürünleri imal ettik. Kuraklık geldiğinde tüm gücü-
müzle kuyular kazdık ve bunun maliyetine kendimiz katlandık. Bunları yaparken kimseden yardım
istemedik. Suyumuzu ve ürünlerimizi istediğimiz gibi kullanmakta serbest ve hürdük. Durumumuz
böyle devam etmeli, yetkililer müdahalede bulunmamalı ve baskı yapmamalı. Yoksa zamanla baskıcılık
ve zorbalık yaşadığımız yerde kendine yer edinecektir. Yaşadığımız devlet, adil bir yerdir.” Suya ulaşa-
mayan çiftçi sözü aldı. Selim bir yürek, emin bir sesle:
“Kuraklık öncesi sizin tohumlarınızı ve fidelerinizi satın alarak projelerinize kaynak olduk. Tehlikeler
karşısında bu toprak benim bu toprak senin ayırmadan her araziyi koruduk. Bu topraklarda yıllarca
kardeş gibi yaşadık. Halk arasında kiminin bolluk içinde ve hür yaşaması, kimisinin aç kalıp köle gibi
çalıştırılması insan haysiyetine, onuruna yakışır mı? Adil bir devlet, vatandaşları arasındaki bu eşitsizli-
ğe göz yumar mı?” dedi. Hayretle ellerini iki yana açtı ve “Adalet istiyoruz!” diye ekledi.
a. Çiftçilerin ifadelerinin kardeşlikle bağını kurunuz.
Öğretmene Not
Kardeşlik kavramını karşılıklı dayanışma, bağlılık hissi ve ötekine elini uzatma şeklinde vermeniz
faydalı olabilir.
b. Sözcülerin düşünceleri hangi düzen anlayışına yakındır?
Öğretmene Not
Öğrencilere ideal düzen anlayışının özgürlük, eşitlik ve adalet ölçütlerini esas alan bir anlayış oldu-
ğunu hatırlatınız.
c. Bir yönetici olduğunuzu düşününüz. Çiftçilerin sorununu çözmek için hangi anlayışa göre hareket
ederdiniz? Yanıtınızı çiftçilerin borçlarının ödenmesi, suyun ve ürünlerin paylaşılması, yetkililerin
çiftçilere yardım ve müdahale etmesi bakımından değerlendiriniz.
134