Page 139 - Felsefe - 10 | Beceri Temelli
P. 139

61
            Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
                                                                                FELSEFE 10
             3. Ünite: Felsefenin Temel Konuları ve Problemleri    Kazanım: 10.3.6. Siyaset felsefesinin konusunu ve problemlerini açıklar.
            Alan Becerileri: Akıl Yürütme, Sorgulama, İfade Etme ve Yazma Becerisi  Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi  ÖĞRETMEN

             Etkinlik İsmi                    OLAN VE OLMASI GEREKEN                            30 dk.
             Etkinliğin Amacı  Siyaset felsefesinin problemlerine yönelik çıkarımlar yapabilme.  Grup
             Gerekli Materyaller: Etkileşimli tahta
             1. Yönerge
             Öğrencilerin aşağıda verilen metni okumalarını sağlayınız. Sonraki yönergelerde kendilerinden istenen adım-
             ların bu metindeki bilgiler doğrultusunda gerçekleştirileceğini belirtiniz.

            Olması gereken ve olan arasında ne türden bir ilişki vardır? Olması gerekene karar veren ya da yön-
            lendiren nedir? Olandan olması gerekene bir geçiş mümkün müdür? Bu sorular felsefenin hem kadim
            hem de yeni tartışmalarında farklı şekillerde ifade edilir. Sözü edilen türden soruların aynı zamanda en
            yalın hâlleriyle siyaset felsefesinin soruları olduğu da görülmektedir. Bunlar, insanların ortak ilkele-
            re nasıl vardıklarını içeren bir sorunun farklı uzantıları olarak da görülebilir. Bu, değerli olanın nasıl
            tanımlandığı, ahlâk felsefesi ve siyaset kavrayışı arasında nasıl bir bağ olduğu sorusunu da içermekte-
            dir. Özellikle maddi değer sorunu, siyaset felsefesi bağlamında olan/olması gereken tartışması önemli
            konudur. 1

            Olanı anlamak ve olması gerekeni kurgulamak bir bilinç durumunu gerektirir. Bu bilinç, siyasetin
            ortaya çıkmasını ve sürmesini sağlayan bilinçtir. İnsanlar geçmişten bu yana hayatı değiştirmiş ve
            geliştirmiştir. Ancak dünya tarihine bakıldığında olumlu gelişmelerin yanında aslında ondan da fazla
            olmak üzere insan yaşamını ve doğal hayatı tehlikeye sokan birçok olumsuzluk görülmektedir. Dünya-
            nın yakın tarihinde yaşanan büyük savaşlar ve insanın doğanın dengesini hiçe saymasıyla ortaya çıkan
            salgın hastalıklar bu olumsuzlukların göstergesidir.

             2. Yönerge
             Öğrencilerin aşağıdaki basamaklarda istenenleri bireysel ve toplumsal hayatı doğrudan etkileyen ve belir-
             leyen ekonomide gelir dağılımı, eğitimde fırsat eşitliği, ücretsiz sağlık hizmeti, güvenlik personelinin yetki ve
             sorumluluk sınırları, özgürlük konusunda baskı ve serbestlik, adil yargılanma vb. örneklerinden yola çıkıp
             gerekçelendirerek cevaplamalarını sağlayınız.


                              1. Aşama                                    2. Aşama
                      “Olan ve olması gereken” ola-                 “Olan” olarak tespit ettikleri-
                      rak düşündüğünüz bir durum,                   nizde neleri eksik veya yanlış
                      yaşantı, kural vb. yazınız.                   görmektesiniz?




                                                   Problem Adı


                              3. Aşama                                    4. Aşama

                     “Olması gereken” olarak dü-                      “Olması gereken” olarak
                     şündüğünüz tasarının dün-                        tasarladıklarınız olanı değişti-
                     yada bir örneği bulunmakta                       rebilme gücüne sahip midir?
                     mıdır? Değerlendiriniz.                          Değerlendiriniz.








            1 Sema ÜLPER OKTAR, Siyaset Felsefesinde Olan-Olması Gereken Tartışması ve Değer Kavramı adlı doktora tezinden alıntılanmıştır.
                                                                                                   137
   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144