Page 144 - Felsefe - 10 | Beceri Temelli
P. 144

63         FELSEFE 10                                       Ortaöğretim Genel Müdürlüğü



                                             “KAMERA ARKASI”
                                                 ETKİNLİĞİ
                                         ÖĞRENCİ ÇALIŞMA KÂĞIDI
          1.  Nuri Bilge Ceylan’ın yönetmenliğini yaptığı “Kış Uykusu” adlı sinema filminin bir sahne çekiminin kamera
             arkası görüntülerinin yer aldığı link ve çözümlemesinden oluşan diyalog verilmiştir. Videoyu izleyerek
             verilen soruları cevaplayınız.
          Oyuncu: Çok böyle gidiyoruma vurgu yaptığım zaman hani karar
          vermişim ona hiç sormuyormuşum gibi olur diye öyle çok … belki de
          yuvarlıyorum. Onun da farkında değilim.
          Yönetmen: O geçişler, mesela motor taktiğine geçişi inandırıcı gelmiyor
          bana.
          Oyuncu: Hangisi?
          Yönetmen: İlk önce motor taktiğine gelmek
          Oyuncu: İnandırıcı gelmemesi için böyle özellikle yapıyorum. Yalan
          söylemiyor muyum ben zaten!
          Yönetmen: Abiciğim, sen bunu seyirciye göstermek zorunda değilsin.
          Bırak da biz anlayalım. Şimdi ben zorlama bir gösterme, asla istemiyo-
          rum öyle bir şey.
          Oyuncu: Yalan söyleyeyim.
          Yönetmen: Ya tabii ki hayatta nasılsa. Hayatta ona belli etmeye mi
          çalışırsın. Seyirci ondan budala değil ki. Ben sana ne diyorum, ben sana
          söylüyorum; oyunculuk gizlemektir, göstermek değildir. Şimdi anlaşıldı
          sorun. Sen onu yapmaya çalışıyormuşsun. Niye ben anlıyorum bunu he-
          men? Bunu seni iyi tanıyan biri anlasın sadece. Mesela o, huyunu suyunu
          bilen. Seyirci aktif olur, sadece ben hissi anladım, bunu çok zekiyim diye  https://www.youtube.com/wat-
                                                                           ch?v=Bkfz5hDclTU&t=71s
          düşünürse esas o zaman bir amacına ulaşır. Bana gösteriliyor dersen ben
          budala yerine konmuş olurum.
          …
          Yönetmen: Hah burada da küçük bir motor, bence önemli. Küçüğü
          söylemedin. O zaman bütün motor sınıfları dâhil oluyor. Çünkü kasaba-
          lılarda mobilet olur ya ona istinaden yazdık bunu.
          a.  “Oyunculuk gizlemektir, göstermek değildir.” sözünü sanatın temel bileşenlerinden olan alımlayıcı
             (dinleyen, okuyan, seyreden vb.) açısından değerlendiriniz.




          b.  Videoda geçen “küçük bir motor” ile ifade edilen durumdan yola çıkarak sanatta ayrıntıların öne-
             mini değerlendiriniz.




          c.  Yönetmenin beklediği oyunculuk düşünüldüğünde yönetmenin nasıl bir sanat anlayışı olduğu
             düşünülebilir? Nedenleriyle birlikte açıklayınız.




          ç.  Sanatsal ürünlerin ortaya çıkışı öncesinde geçirilen süreçler açısından sanat ve emek arasındaki
             ilişkiyi değerlendiriniz?





          142
                                                                                   Hazırlayan: Aysun KOLUAÇIK
   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149