Page 147 - Felsefe - 10 | Beceri Temelli
P. 147

65
            Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
                                                                                FELSEFE 10
             3. Ünite: Felsefenin Temel Konuları ve Problemleri    Kazanım: 10.3.6. Siyaset felsefesinin konusunu ve problemlerini açıklar
            Alan Becerileri: Akıl Yürütme, Sorgulama, Eleştirel Düşünme Becerisi  Genel Beceriler: Yaratıcı Düşünme Becerisi  ÖĞRETMEN

             Etkinlik İsmi     TÜRKİYE’NİN BEKLENMEDİK KONUKLARI: MÜLTECİ DENEYİMİ              40 dk.
             Etkinliğin Amacı  Ülkemizde yaşanan sorunlardan birini araştırıp bu sorunu birey, toplum ve devlet ilişkileri bağlamında tartışabilme.  Grup
             Gerekli Materyaller: Beyaz, kırmızı, siyah, sarı, yeşil ve mavi şapkalar
            Açıklama: Öğrencilerin çalışmak istedikleri konuyu kendilerinin belirlemesine olanak tanınmalıdır.
            Bunun için sınıfta beyin fırtınası yapılabilir. Konular tek bir araştırmada incelenemeyecek kadar geniş
            çaplı ve çok boyutlu olduğundan daraltıp netleştirilmesi ve araştırılabilir bir problem hâlinde ifade
            edilmesi gerekir. Bu çalışma için ‘‘mülteci öğrencilerin dil ve iletişim problemleri” belirlenmiş ve altı
            şapkalı düşünme tekniği** kullanılarak modellenmiştir.
             1. Yönerge
             Etkinliği gerçekleştirmek için aşağıdaki adımları takip ediniz:
             -Bir hafta öncesinden öğrencilere altı şapkalı düşünme tekniği ile ilgili bilgi verip öğrencileri 6 gruba ayırınız
             ve görevlerini aşağıda açıklandığı gibi dağıtınız. Her grubun görüşlerini oluştururken konuyu birey, toplum ve
             devlet bağlamında ele almaları gerektiğini söyleyiniz. Sunum yaparken kullanmak üzere gruplarını temsil eden
             renkte şapka getirmelerini hatırlatınız.
             -Her gruba hazırladıkları sunumu geçekleştirmeleri için 5 dakika süre veriniz.
             -Sunumlar tamamlandıktan sonra aşağıda verilen soruları tartışmalarını sağlayarak bir değerlendirme yapınız.


                 Öğretmene Not
                 Öğrencilerin kavram yanılgısına düşmelerini önlemek için göçmenlik, mültecilik ve sığınmacılık
                 arasında birtakım farklar bulunduğunu belirtmek gerekmektedir. Mülteci ve sığınmacıyı göçmen
                 olarak adlandırabilmekle birlikte her göçmen kişiyi sığınmacı ve mülteci olarak tanımlamak mümkün
                 değildir.


            Göçmen, yaşadığı ülkesini kendi isteğiyle daha iyi yaşam koşullarına ulaşmak amacıyla terk eden kişi
            olarak kabul edilir,
            Mülteci, ülkesini zorunlu sebeplerden dolayı terk eden kişi olarak görülür. Mültecilerin Statüsüne
            İlişkin 1951 Sözleşmesi’ne göre mülteci, “ırkı, dini, milliyeti, belli bir sosyal gruba mensubiyeti veya
            siyasi düşünceleri nedeniyle zulüm göreceği konusunda haklı bir korku taşıyan, bu yüzden ülkesinden
            ayrılan ve korkusu nedeniyle geri dönemeyen veya dönmek istemeyen kişi”dir.
            Sığınmacı ise mülteci olduğu iddiasıyla ülkesini terk eden ama mültecilik statüsü başvurusu sonuçlan-
            mamışken mülteci sığınma başvurusu kabul edilen kişidir.


                         1. Grup: Beyaz Şapka
                         Beyaz renk tarafsızlığın simgesidir. Bu grup konuyla ilgili araştırma yaparak somut
                         bilimsel verileri sınıfa getirip sunmalıdır. Konuyla ilgili bilimsel makaleleri araştırmalı
                         ve istatistiki bilgiler içeren bir çalışma yapmalıdır.
             Örnek: Yapılan araştırmalar mülteci öğrencilerin sadece %48,2’sinin Türkçeyi bildiğini göstermektedir. Bu,
             onların kendini tam olarak ifade edememesine, içe kapanmasına ve yalnızlık hissetmesine sebep olmaktadır. Bu
             sorunların yanı sıra Türkiye’deki eğitimin olumlu yönleri arasında yeni bir dil öğrenmeye yaptığı katkı ön plana
             çıkmaktadır. Bu gibi bilgiler sunulabilir.
                         2. Grup: Kırmızı Şapka
                         Olaya duygusal açıdan bakanların oluşturduğu gruptur. Bu grup göç etmek zorunda kal-
                         manın toplum ve bireyin duygusal yaşamını nasıl etkilediğini içeren çalışma yapmalıdır.

             Örnek: Mülteci öğrencilerin ve diğer öğrencilerin yaşadığı utanma, kabul görmeme, kızgınlık, kendini ifade
             edememe gibi duygular açığa çıkarılmalıdır. Bu açıdan göç edebiyatından örnekler, filmler, resimler, göçe zor-
             lanmış kişilerin yazdığı şiirler ve şarkılar toplanıp sunulabilir. Drama yapılabilir.



                                                                                                   145
   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152