Page 148 - Felsefe - 10 | Beceri Temelli
P. 148
65 FELSEFE 10 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
3. Grup: Siyah Şapka
Siyah renk karamsarlığı simgeler. Olaya karamsar olarak bakanların oluşturduğu grup-
tur. Bu grup mülteci deneyiminin insan ve toplum yaşamındaki yıkımları, olumsuz
sonuçları ele alıp ortaya koyan bir çalışma yapmalıdır.
Örnek: Dil bilmemek ortamdan soyutlanmalara neden olur, derste konuları anlayamaz ve başarısız olurlar,
sosyal olarak dışlanırlar ve arkadaş edinemezler. Dil ve iletişim sorunlarının psikolojik ve toplumsal yaşamı
olumsuz etkilediğine yönelik araştırma yaparak sınıfta sunulabilir.
4. Grup: Pembe Şapka
Pembe renk sakinliği ve mutluluğu simgesidir. Olaylara dinginlikle bakanların oluştur-
duğu gruptur. Bu grup mültecilerin hem kendilerine hem de sığındıkları toplumdaki
bireylere olumlu katkılarını içeren bir çalışma yapılmalıdır.
Örnek: Ev sahibi olarak mültecilerle iletişim kurmalı ve onlara yardımcı olmalıyız. Biz de onların dilini öğre-
niriz. Böylece bir yabancı dil öğrenmiş oluruz. Sunum aşamasında öğrencilerin mülteci öğrencilerle empati
kurulabilmesi için “Biz yardımsever bir milletiz. Şöyle düşünelim, diyelim ki siz mülteci olarak bizim sınıfa
geldiniz. Ne hissedersiniz?” gibi sorularla sunum yapılabilir.
5. Grup: Yeşil Şapka
Yeşil renk tohumun filizlenmesinin ve yeniliklerin simgesidir. Olaya yukarıdaki şapka-
lardan farklı bakan ve yeni çözümler öneren gruptur. Bu grup soruna özgün görüşler ve
çözümler üretebilecekleri bir çalışma yapmalıdır.
Örnek: Ev sahibi ve mülteci gençler kendi dillerindeki en sevdikleri şarkıları birbirlerine dinletebilir. Sözlerini
çevrim içi sözlükten yararlanarak ve beden dili ile anlatmaya çalışabilir. Sesiz sinema günleri düzenleyerek
beden diliyle de anlaşılabileceği sunulabilir.
6. Grup: Mavi Şapka
Düşünme sürecini gözler ve kurallara dikkat edilmesini sağlar. Bu grup olaya tüm yön-
leriyle bakmalı ve farklı bakış açıları getirebilecekleri çalışma yapmalıdır.
Örnek: Araştırma aşamasında diğer şapkalarla sürekli iletişim hâlinde olunup çalışmaları hakkında bilgi topla-
nabilir. Kendileri de araştırma yapabilir. Böylece tüm görüşler hakkında bilgi sahibi olunur. Etkinlik esnasında
diğer şapkaların açıklamaları not edilip etkinlik sonunda sunulabilir.
4. Yönerge
Aşağıdaki değerlendirme sorularını öğrencilere yönelterek tartışmalarını sağlayınız.
a. Etkinlik konuya bakış açınızı değiştirdi mi? Açıklayınız.
b. Ele alınan sorunun çözümüne yönelik orijinal fikirleriniz var mıdır?
*Bu etkinliğin adı Serdar Ünal’ın ,Türkiye'nin Beklenmedik Konukları: "Öteki" Bağlamında Yabancı Göçmen ve Mülteci Deneyimi adlı makalesinden alıntılanmış-
tır.http://www.dieweltdertuerken.org/index.php/ZfWT/article/viewFile/643/643 Erişim tarih ve saati:16.06.2020,13.30
**Bu etkinlikte kullanılan Altı Şapkalı Düşünme Tekniği, Prof. Dr. Veysel Sönmez’in Öğretim İlke ve Yöntemleri kitabından faydalanılarak oluşturulmuştur.
146