Page 153 - Felsefe - 10 | Beceri Temelli
P. 153
67
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
FELSEFE 10
3. Ünite: Felsefenin Temel Konuları ve Problemleri Kazanım: 10.3.7. Sanat felsefesinin konusunu ve sorularını açıklar.
Alan Becerileri: Akıl Yürütme, Sorgulama, İfade Etme ve Yazma Becerisi ÖĞRETMEN
Genel Beceriler: Düşünme Becerisi, Eleştirel Düşünme Becerisi
Etkinlik İsmi GUERNİCA 25 dk.
Etkinliğin Amacı Guernica tablosunu sanatta gerçeklik açısından değerlendirebilme. Bireysel
Gerekli Materyaller: Çalışma kâğıdı, etkileşimli tahta
1. Yönerge
Öğrencilerin aşağıdaki “Guernica” tablosunu sanat eserinin özellikleri açısından inceleyip metni okumalarını
ve bunlardan hareketle ilgili soruları cevaplamalarını sağlayınız.
Pablo Picasso (Pablo Pikaso), “Guernica”, 1937
Guernica’nın Çıkışı
I ve II. Dünya Savaşı yılları arasında İspanya’da yaşanan olaylar İtalya ve Almanya’nın etkileriyle iç
savaşa dönüşür. 26 Nisan 1937’de Guernica kasabası uçaklarla bombalanır. Birçok sivil insan hayatını
kaybeder. İç savaşa kayıtsız kalamayan Picasso yaşananlara tepki gösterir, yaşananları kınamak ve güç
kullananları protesto etmek amacıyla 1937’de Paris’te düzenlenecek teknoloji temalı Dünya Fuarı’na bir
eser hazırlamaya başlar. Çalışmaları sırasında Guernica bombalanınca orada yaşananları resmetmeye
karar verir.
a. Bu sanat eserinde ne tür ayrıntılar dikkatinizi çekmektedir?
Öğretmene Not
Öğrencilere çizimde yer alan yüzlerdeki ifade ve ayrıntılara odaklanmalarını söyleyiniz.
b. Picasso’nun eseri oluşturma amacıyla çizimleri örtüşmekte midir? Neden?
Öğretmene Not
Öğrencilerin sembollerle savaş arasında ilişki kurmalarını sağlayınız.
2. Yönerge
Öğrencilerin aşağıda verilen metni okumalarını ve ilgili soruları cevaplamalarını sağlayınız.
Guernica’nın Oluşumu
Picasso, “Guernica” için ön bir taslak olabilecek büyük bir tuval hazırladı. Bu taslağın ortasına zalimliğe
karşı sıkılan yumruğu, yaşanan acıları, kucağında çocuğu ile feryat eden kadını yerleştirdi. (…) Kadın ve
çocuğun yanındaki boğayı hareket ettirdi, mızrağı da belirginleştirdi ve göze çarpacak bir yerde atın ba-
şını yukarı kaldırdı. (…) Sonra Picasso bütün renk ve dokuları kaldırdı. Renkleri gizledi. Çünkü renkler,
resimdeki çarpışmadan daha çok ilgi çekiyordu. Siyah, beyaz ve grinin tonlarını seçti çünkü “Guernica”
zor zamanların resmiydi. (…) Picasso, resme 20. yy. teknolojisinden tek bir imge ekledi. Sanat tarihçi-
lerine göre İspanya’da elektrik ampulü “bombia” olarak adlandırılır ve “bombia”ya kısaca “bomb” denir.
Bomba-bombia teknolojinin bizi yok eden korkunç gücü için şairane bir mecazi sözcüktür. (1)
151