Page 143 - Felsefe - 10 | Beceri Temelli
P. 143
63
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
FELSEFE 10
3. Ünite: Felsefenin Temel Konuları ve Problemleri Kazanım: 10.3.7. Sanat felsefesinin konusunu ve problemlerini açıklar.
Alan Becerileri: Akıl Yürütme, Sorgulama, İfade Etme ve Yazma Becerisi Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi ÖĞRETMEN
Etkinlik İsmi KAMERA ARKASI 25 dk.
Etkinliğin Amacı Sanatsal ürünlerin ortaya çıkış sürecini sanatçı, ürün ve alımlayıcı açısından değerlendirebilme. Bireysel
Gerekli Materyaller: Etkileşimli tahta
Yönerge
Nuri Bilge Ceylan’ın yönetmenliğini yaptığı “Kış Uykusu” adlı sinema filminin bir sahne çekiminin kamera
arkası görüntülerinin yer aldığı link ve çözümlemesinden oluşan diyalog aşağıda verilmiştir. Videoyu öğrenci-
lerin izlemelerini ve sorular üzerinde tartışmalarını sağlayınız.
Oyuncu: Çok böyle gidiyoruma vurgu yaptığım zaman hani karar
vermişim ona hiç sormuyormuşum gibi olur diye öyle çok … belki de
yuvarlıyorum. Onun da farkında değilim.
Yönetmen: O geçişler, mesela motor taktiğine geçişi inandırıcı gelmiyor
bana.
Oyuncu: Hangisi?
Yönetmen: İlk önce motor taktiğine gelmek
Oyuncu: İnandırıcı gelmemesi için böyle özellikle yapıyorum. Yalan
söylemiyor muyum ben zaten!
Yönetmen: Abiciğim, sen bunu seyirciye göstermek zorunda değilsin.
Bırak da biz anlayalım. Şimdi ben zorlama bir gösterme, asla istemiyo-
rum öyle bir şey.
Oyuncu: Yalan söyleyeyim.
Yönetmen: Ya tabii ki hayatta nasılsa. Hayatta ona belli etmeye mi
çalışırsın. Seyirci ondan budala değil ki. Ben sana ne diyorum, ben sana
söylüyorum; oyunculuk gizlemektir, göstermek değildir. Şimdi anlaşıldı
sorun. Sen onu yapmaya çalışıyormuşsun. Niye ben anlıyorum bunu
hemen? Bunu seni iyi tanıyan biri anlasın sadece. Mesela o, huyunu
suyunu bilen. Seyirci aktif olur, sadece ben hissi anladım, bunu çok ze- https://www.youtube.com/wat-
kiyim diye düşünürse esas o zaman bir amacına ulaşır. Bana gösteriliyor ch?v=Bkfz5hDclTU&t=71s
dersen ben budala yerine konmuş olurum.
…
Yönetmen: Hah burada da küçük bir motor, bence önemli. Küçüğü
söylemedin. O zaman bütün motor sınıfları dâhil oluyor. Çünkü kasaba-
lılarda mobilet olur ya ona istinaden yazdık bunu.
a. “Oyunculuk gizlemektir, göstermek değildir.” sözünü sanatın temel bileşenlerinden olan alımlayıcı
(dinleyen, okuyan, seyreden vb.) açısından değerlendiriniz.
b. Videoda geçen “küçük bir motor” ile ifade edilen durumdan yola çıkarak sanatta ayrıntıların öne-
mini değerlendiriniz.
c. Yönetmenin beklediği oyunculuk düşünüldüğünde yönetmenin nasıl bir sanat anlayışı olduğu
düşünülebilir? Nedenleriyle birlikte açıklayınız.
ç. Sanatsal ürünlerin ortaya çıkışı öncesinde geçirilen süreçler açısından sanat ve emek arasındaki
ilişkiyi değerlendiriniz?
141