Page 143 - Felsefe - 10 | Beceri Temelli
P. 143

63
            Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
                                                                                FELSEFE 10
             3. Ünite: Felsefenin Temel Konuları ve Problemleri    Kazanım: 10.3.7. Sanat felsefesinin konusunu ve problemlerini açıklar.
            Alan Becerileri: Akıl Yürütme, Sorgulama, İfade Etme ve Yazma Becerisi  Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi  ÖĞRETMEN

             Etkinlik İsmi                         KAMERA ARKASI                                25 dk.
             Etkinliğin Amacı  Sanatsal ürünlerin ortaya çıkış sürecini sanatçı, ürün ve alımlayıcı açısından değerlendirebilme.  Bireysel
             Gerekli Materyaller: Etkileşimli tahta
             Yönerge
             Nuri Bilge Ceylan’ın yönetmenliğini yaptığı “Kış Uykusu” adlı sinema filminin bir sahne çekiminin kamera
             arkası görüntülerinin yer aldığı link ve çözümlemesinden oluşan diyalog aşağıda verilmiştir. Videoyu öğrenci-
             lerin izlemelerini ve sorular üzerinde tartışmalarını sağlayınız.

            Oyuncu: Çok böyle gidiyoruma vurgu yaptığım zaman hani karar
            vermişim ona hiç sormuyormuşum gibi olur diye öyle çok … belki de
            yuvarlıyorum. Onun da farkında değilim.
            Yönetmen: O geçişler, mesela motor taktiğine geçişi inandırıcı gelmiyor
            bana.
            Oyuncu: Hangisi?
            Yönetmen: İlk önce motor taktiğine gelmek
            Oyuncu: İnandırıcı gelmemesi için böyle özellikle yapıyorum. Yalan
            söylemiyor muyum ben zaten!
            Yönetmen: Abiciğim, sen bunu seyirciye göstermek zorunda değilsin.
            Bırak da biz anlayalım. Şimdi ben zorlama bir gösterme, asla istemiyo-
            rum öyle bir şey.
            Oyuncu: Yalan söyleyeyim.
            Yönetmen: Ya tabii ki hayatta nasılsa. Hayatta ona belli etmeye mi
            çalışırsın. Seyirci ondan budala değil ki. Ben sana ne diyorum, ben sana
            söylüyorum; oyunculuk gizlemektir, göstermek değildir. Şimdi anlaşıldı
            sorun. Sen onu yapmaya çalışıyormuşsun. Niye ben anlıyorum bunu
            hemen? Bunu seni iyi tanıyan biri anlasın sadece. Mesela o, huyunu
            suyunu bilen. Seyirci aktif olur, sadece ben hissi anladım, bunu çok ze-  https://www.youtube.com/wat-
            kiyim diye düşünürse esas o zaman bir amacına ulaşır. Bana gösteriliyor   ch?v=Bkfz5hDclTU&t=71s
            dersen ben budala yerine konmuş olurum.
            …
            Yönetmen: Hah burada da küçük bir motor, bence önemli. Küçüğü
            söylemedin. O zaman bütün motor sınıfları dâhil oluyor. Çünkü kasaba-
            lılarda mobilet olur ya ona istinaden yazdık bunu.


            a.  “Oyunculuk gizlemektir, göstermek değildir.” sözünü sanatın temel bileşenlerinden olan alımlayıcı
                (dinleyen, okuyan, seyreden vb.) açısından değerlendiriniz.


            b.  Videoda geçen “küçük bir motor” ile ifade edilen durumdan yola çıkarak sanatta ayrıntıların öne-
                mini değerlendiriniz.


            c.  Yönetmenin beklediği oyunculuk düşünüldüğünde yönetmenin nasıl bir sanat anlayışı olduğu
                düşünülebilir? Nedenleriyle birlikte açıklayınız.


            ç.  Sanatsal ürünlerin ortaya çıkışı öncesinde geçirilen süreçler açısından sanat ve emek arasındaki
                ilişkiyi değerlendiriniz?






                                                                                                   141
   138   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148