Page 141 - Felsefe - 10 | Beceri Temelli
P. 141

62
            Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
                                                                                FELSEFE 10
             3. Ünite: Felsefenin Temel Konuları ve Problemleri    Kazanım:10.3.7. Sanat felsefesinin konusunu ve problemlerini açıklar.
            Alan Becerileri: Akıl Yürütme, Sorgulama, İfade Etme ve Yazma Becerisi  Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi  ÖĞRETMEN

             Etkinlik İsmi            GÜZELLİKTE KUSURDAN BAHSEDİLEBİLİR Mİ?                    20 dk.
             Etkinliğin Amacı  Öznellik ve nesnellik açısından güzellik ölçütünü tartışabilme.   Grup
             Gerekli Materyaller: Etkileşimli tahta
             1. Yönerge
             Öğrencilerden aşağıdaki görselleri simetrik, sadelik, kalıcılık ve yerellik bakımından incelemelerini isteyiniz.



















             2. Yönerge
             Öğrencilerin aşağıdaki metni okumalarını ve verilen soruları cevaplamalarını sağlayınız.
            Japonya’da geleneksel çay seremonileri zahmetli ve gösterişli sunumlar eşliğinde gerçekleşir. Rivayet
            odur ki Budist bir din insanı burada bir seremoniye katılır. Servis esnasında çay takımı kırılır. Budist,
            çay fincanlarının onarılıp yeniden kullanılmasını önerir. Ona göre yenisini almak yerine eskisinin
            hasarı giderilip güçlendirilmelidir. Dokusu bozulmadan yapılan estetik dokunuşlarla ömrü uzatılmalı
            ve yaşanmışlığı ön plana çıkarılmalıdır. Cilası atmış mobilya, boyası dökülmüş duvar, çatlamış vazo da
            buna dâhildir. Zamanla gelişen bu yaklaşım “wabi sabi” adında bilinen sanat tekniğine dönüşmüştür.
            Wabi sabi; nesnelerde simetri, oran ve ahenk yerine ondaki sadeliğe, kaba görünüşe, kusurlara ve
            yaşanmışlığın belirtilerini taşıyan güzelliğe odaklanır. Nesnelerin parçalanmış, deforme olmuş hâlle-
            ri, devam eden oluşunun henüz tamamlanmamış olduğuna işaret eder. Güzellik, nesnelerin değişen
            formlarında devam etmektedir. Nesnenin sadece yeni ve ilk formlarında değil kırıldığı, bozulduğu,
            dağıldığı vb. tüm hâllerinde var olur. Oluş, sadece nesneler için değil onu algılayan özne için de geçerli-
            dir. İnsanın bir nesneye karşı beğeni duygusunun zamanla değişiklik göstereceği düşünülür. Öncesinde
            güzel bulunmayan bir şey daha sonra güzel görülebilir. Değişime saygı duyup oluşu kabullendiğinde
            özne, nesnenin farklı formlarına da uyum sağlayacaktır. Güzellik, nesnelerin görünüşlerinin ötesinde
            derin ve gizemli manayla kendini kapatır. Ancak incelikli düşünce ve dikkatli kavrayış sayesinde özne
            manayı sezebilir.
            a.  Metinde hangi güzellik anlayışı öne çıkarılmaktadır?





            b.  Sizce bir şeyin güzel olmasını belirleyen ölçütler neler olabilir?

                   Öğretmene Not
                   Soruyu “Kültür, oluş, zaman vs. güzeli belirleyen ölçütler olabilir mi?” ifadesiyle açabilirsiniz.
            c.  Güzellik algılayan özneye ait değişken, geçici ve göreli midir yoksa güzellik nesnenin kendisine ait
                sabit, kalıcı ve mutlak mıdır? “Wabi sabi” anlayışı açısından değerlendiriniz.
                   Öğretmene Not
                   Yanıtları almadan önce soruya “Güzelliğin ölçütlerinin Japon kültüründe diğerlerinden farklı olma-
                   sı ve ölçütlerin zamanla değişmesi söz konusu mudur?” sorusuyla giriş yapılabilir.


                                                                                                   139
   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146