Page 79 - Felsefe - 10 | Beceri Temelli
P. 79

35
            Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
                                                                                FELSEFE 10
             3. Ünite: Felsefenin Temel Konuları ve Problemleri    Kazanım:10.3.1. Varlık felsefesinin konusunu ve problemlerini açıklar.
            Alan Becerileri: Akıl Yürütme, Sorgulama, İfade ve Yazma Becerisi                ÖĞRETMEN
            Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
             Etkinlik İsmi              VARLIK DÜŞÜNCEDEN BAĞIMSIZ MIDIR?                       25 dk.
             Etkinliğin Amacı  Felsefi açıdan varlığı tartışabilme.                             Grup
             Gerekli Materyal: Etkileşimli tahta
             1. Yönerge                                                                           20 dk.
             Öğrencilerin aşağıdaki diyagramlarda verilen yönlendirmeleri sırasıyla okuyup ulaştıkları soruyu cevapla-
             malarını ve cevaplarını tutarlı bir şekilde temellendirerek sınıfta tartışmalarını sağlayınız. Düşünmelerini
             derinleştirmek için onların verdiği cevaplara karşıt görüşler ileri sürülebilir. Bunun için “Öğretmene Not”
             bölümünden yararlanabilirsiniz.



                                    Bir elma düşününüz.



                      Elmadan renk, tat, koku ve şekil gibi özellikler
                     kaldırıldığında onu hâlâ düşünebiliyor musunuz?



               Düşünebiliyorsanız bu elmanın      Düşünemiyorsanız elmayı elma
             a.                                b.
               varlığını nasıl temellendirirsiniz?   yapan nedir? Açıklayınız.

                  Öğretmene Not
                  “a” sorusunu cevaplayan öğrencilere “Elma kavramının zihinde oluşması için duyu verilerine ihtiyaç var
                  mıdır?” sorusu, “b” sorusunu cevaplayanlara ise “Varlıkların görünüşleri ötesinde sadece akılla anlaşıla-
                  bilen onu o yapan değişmeyen bir öz bulunabilir mi?” sorusu yöneltilerek düşünceleri derinleştirilebilir.




                                                           Kanatlı bir at düşününüz.




                                                  Kanatlı bir atı düşünebilmeniz onun gerçekte
                                                           var olduğunu gösterir mi?


                                     “Gösterir.” diyorsanız onun var-    “Göstermez.” diyorsanız nasıl
                                   c.                                 ç.
                                      lığını nasıl temellendirirsiniz?    düşündüğünüzü açıklayınız.


                  Öğretmene Not
                  “c” sorusunu cevaplayan öğrencilere “Kanatlı atın varlığını deneysel olarak kanıtlayınız?” sorusu,
                  “ç” sorusunu cevaplayanlara ise “Olgusal olarak var olmayan pi sayısı gibi matematiksel varlıklar
                  nasıl düşünülüyor?” sorusu yöneltilerek düşünceleri derinleştirilebilir.

             2. Yönerge                                                                             5 dk.
             Bilimin varlık anlayışını öğrencilere kısaca açıklayınız. Ardından aşağıdaki soruyu cevaplamalarını sağlayınız.
               Felsefenin varlığa yaklaşımı ile bilimin varlığa yaklaşımı arasındaki farklar neler olabilir? Değerlendiriniz.
                  Öğretmene Not
                  Öğrencilere bilimin deney ve gözlem yapılabilen olgusal varlıkları ele aldığını belirtiniz.



                                                                                                    77
   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84