Page 74 - Felsefe - 10 | Beceri Temelli
P. 74

33         FELSEFE 10                                       Ortaöğretim Genel Müdürlüğü



                                          “ALIŞKANLIK YANILGISI”
                                                 ETKİNLİĞİ
                                         ÖĞRENCİ ÇALIŞMA KÂĞIDI

           1.  Aşağıda verilen metni okuyup soruları cevaplayınız.

         Bir köylü kadın bir danayı doğar doğmaz kucağına   oğlunun savunmasız bir köylüyü, bir uşağı öldüre-
         alıp sevmiş, sonra da bunu âdet edinmiş; her gün   siye dövdüğünü, bir arkadaşını kurnazca ve kahpe-
         danayı kucağına alıp taşırmış, sonunda buna o ka-  ce aldattığını gördüğü zaman bunu yiğitlik belirtisi
         dar alışmış ki dana büyüyüp koskoca öküz olduğu   sayarak sevinir.
         zaman onu yine kucağında taşıyabilmiş.           Oysa bunlar zalimliğin, zorbalığın, dönekliğin
          Bu hikâyeyi kim uydurduysa alışkanlığın ne        asıl tohumları, kökleridir; çocukta filizlenirler,
         büyük bir güç olduğunu çok iyi anlat-                  sonra alışkanlığın kucağında alabildiğine
         mış olacak. Gerçekten alışkanlık pek                     büyüyüp gelişirler. Bu kötü yöntemleri
         yaman bir hocadır ve hiç şakası yok-                      yaşın küçüklüğüne ve işin önemsizliğine
         tur. Yavaş yavaş, sinsi sinsi içimize                     bakarak hoş görmek tehlikeli bir eğitim
         ilk adımını atar; başlangıçta kuzu                        yoludur. Önce şu bakımdan ki çocukta
         gibi sevimli, alçak gönüllüdür ama                        doğa egemendir ve doğa asıl yeni to-
         zamanla oraya yerleşip kökleşti mi                        murcuk salarken katıksız ve gürbüzdür
         öyle azılı, öyle amansız bir yüz takınır                 sonra da hırsızlığın çirkinliği çalınan şeye
         ki kendisine gözlerimizi bile kaldırmaya               göre değişmez ki: Ha altın çalmışsın ha bir
         izin vermez…                                       iğne. “İğne çaldı ama altın çalmak aklına bile
         Bence en büyük kötülüklerimiz küçük yaşımızda    gelmez.” diyenlere benim diyeceğim şudur: “İğneyi
         belirmeye başlar ve asıl eğitimimiz bizi emzirip   çaldıktan sonra niçin altını da çalmasın?” Kendi-
         büyütenlerin elindedir. Ebeveynin çocuğun davra-  miz sandığımızdan çok daha zenginiz ama bizi ora-
         nışlarına etkisi nedir? Çocuk bir tavuğun boynunu   dan buradan alarak dilenerek yaşamaya alıştırmış-
         sıkar; kediyi, köpeği oyuncak edip yara bere içinde   lar: Kendimizden çok başkalarından yararlanmaya
         bırakır, anası da ona bakıp eğlenir. Kimi baba da   zorlamışlar bizi.
                                                                Montaigne, “Denemeler” adlı eserinden alıntılanmıştır.
          a)  Metinde çocukların kötü alışkanlıklar edinmesinde ebeveynlerin hangi yaklaşımları etkili olmuştur?






          b)  Montaigne, çocukların kötü davranışlarına yönelik benimsenen eğitim anlayışını niçin eleştirir?





          c)  Aşağıda verilen ifadelerden hangisi Montaigne’in eğitim anlayışına uygun düşer? Yukarıdaki me-
             tinde bu anlayışı destekleyen ifadelerin altını çiziniz.
               •   “Kötülüğün azı, çoğuna göre meşrudur.”
               •   “Kötülük kötülüktür, onun azı veya çoğu olmaz.”
          ç)  Metinde alışkanlıkların insanın içine yerleşip kök saldığı ifade edilmektedir. Sizce insan, alışkanlıkları-
             nın iyi ya da kötü olduğunu bilebilir mi? Bu nasıl gerçekleştirebilir?












          72
                                                                                  Hazırlayan: Ziver Murat ARKUT
   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79