Page 73 - Felsefe - 10 | Beceri Temelli
P. 73
33
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
FELSEFE 10
2. ÜNİTE: Felsefeyi Tanıma Kazanım: 10.2.4 Felsefi bir görüşü veya argümanı sorgular.
Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
Alan Becerileri: Akıl Yürütme, Sorgulama, İfade ve Yazma Becerisi ÖĞRETMEN
Etkinlik İsmi ALIŞKANLIK YANILGISI 25 dk.
Etkinliğin Amacı Metinde geçen felsefi görüşü tespit ederek tartışabilme. Bireysel
Gerekli Materyaller: Etkileşimli tahta
1. Yönerge Yönerge
Öğrencilerin aşağıda verilen metni okuyup ilgili soruları cevaplamalarını sağlayınız.
Bir köylü kadın bir danayı doğar doğmaz kucağına oğlunun savunmasız bir köylüyü, bir uşağı öldüre-
alıp sevmiş, sonra da bunu âdet edinmiş; her gün siye dövdüğünü, bir arkadaşını kurnazca ve kahpe-
danayı kucağına alıp taşırmış, sonunda buna o ka- ce aldattığını gördüğü zaman bunu yiğitlik belirtisi
dar alışmış ki dana büyüyüp koskoca öküz olduğu sayarak sevinir.
zaman onu yine kucağında taşıyabilmiş. Oysa bunlar zalimliğin, zorbalığın, dönekliğin
Bu hikâyeyi kim uydurduysa alışkanlığın ne asıl tohumları, kökleridir; çocukta filizlenirler,
büyük bir güç olduğunu çok iyi anlat- sonra alışkanlığın kucağında alabildiğine
mış olacak. Gerçekten alışkanlık pek büyüyüp gelişirler. Bu kötü yöntemleri
yaman bir hocadır ve hiç şakası yok- yaşın küçüklüğüne ve işin önemsizliğine
tur. Yavaş yavaş, sinsi sinsi içimize bakarak hoş görmek tehlikeli bir eğitim
ilk adımını atar; başlangıçta kuzu yoludur. Önce şu bakımdan ki çocukta
gibi sevimli, alçak gönüllüdür ama doğa egemendir ve doğa asıl yeni to-
zamanla oraya yerleşip kökleşti mi murcuk salarken katıksız ve gürbüzdür
öyle azılı, öyle amansız bir yüz takınır sonra da hırsızlığın çirkinliği çalınan şeye
ki kendisine gözlerimizi bile kaldırmaya göre değişmez ki: Ha altın çalmışsın ha bir
izin vermez… iğne. “İğne çaldı ama altın çalmak aklına bile
Bence en büyük kötülüklerimiz küçük yaşımızda gelmez.” diyenlere benim diyeceğim şudur: “İğneyi
belirmeye başlar ve asıl eğitimimiz bizi emzirip çaldıktan sonra niçin altını da çalmasın?” Kendi-
büyütenlerin elindedir. Ebeveynin çocuğun davra- miz sandığımızdan çok daha zenginiz ama bizi ora-
nışlarına etkisi nedir? Çocuk bir tavuğun boynunu dan buradan alarak dilenerek yaşamaya alıştırmış-
sıkar; kediyi, köpeği oyuncak edip yara bere içinde lar: Kendimizden çok başkalarından yararlanmaya
bırakır, anası da ona bakıp eğlenir. Kimi baba da zorlamışlar bizi.
Montaigne, “Denemeler” adlı eserinden alıntılanmıştır.
a) Metinde çocukların kötü alışkanlıklar edinmesinde ebeveynlerin hangi yaklaşımları etkili olmuştur?
b) Montaigne, çocukların kötü davranışlarına yönelik benimsenen eğitim anlayışını niçin eleştirir?
c) Aşağıda verilen ifadelerden hangisi Montaigne’in eğitim anlayışına uygun düşer? Yukarıdaki me-
tinde bu anlayışı destekleyen ifadelerin altını çiziniz.
• “Kötülüğün azı, çoğuna göre meşrudur.”
• “Kötülük kötülüktür, onun azı veya çoğu olmaz.”
ç) Metinde alışkanlıkların insanın içine yerleşip kök saldığı ifade edilmektedir. Sizce insan, alışkanlıkları-
nın iyi ya da kötü olduğunu bilebilir mi? Bu nasıl gerçekleştirebilir?
71