Page 73 - Felsefe - 10 | Beceri Temelli
P. 73

33
            Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
                                                                                FELSEFE 10
             2. ÜNİTE: Felsefeyi Tanıma   Kazanım: 10.2.4 Felsefi bir görüşü veya argümanı sorgular.
             Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
             Alan Becerileri: Akıl Yürütme, Sorgulama, İfade ve Yazma Becerisi                ÖĞRETMEN
             Etkinlik İsmi                       ALIŞKANLIK YANILGISI                            25 dk.
             Etkinliğin Amacı  Metinde geçen felsefi görüşü tespit ederek tartışabilme.          Bireysel
             Gerekli Materyaller: Etkileşimli tahta
             1. Yönerge  Yönerge
             Öğrencilerin aşağıda verilen metni okuyup ilgili soruları cevaplamalarını sağlayınız.

            Bir köylü kadın bir danayı doğar doğmaz kucağına   oğlunun savunmasız bir köylüyü, bir uşağı öldüre-
            alıp sevmiş, sonra da bunu âdet edinmiş; her gün   siye dövdüğünü, bir arkadaşını kurnazca ve kahpe-
            danayı kucağına alıp taşırmış, sonunda buna o ka-  ce aldattığını gördüğü zaman bunu yiğitlik belirtisi
            dar alışmış ki dana büyüyüp koskoca öküz olduğu   sayarak sevinir.
            zaman onu yine kucağında taşıyabilmiş.           Oysa bunlar zalimliğin, zorbalığın, dönekliğin
             Bu hikâyeyi kim uydurduysa alışkanlığın ne        asıl tohumları, kökleridir; çocukta filizlenirler,
            büyük bir güç olduğunu çok iyi anlat-                 sonra alışkanlığın kucağında alabildiğine
            mış olacak. Gerçekten alışkanlık pek                    büyüyüp gelişirler. Bu kötü yöntemleri
            yaman bir hocadır ve hiç şakası yok-                      yaşın küçüklüğüne ve işin önemsizliğine
            tur. Yavaş yavaş, sinsi sinsi içimize                     bakarak hoş görmek tehlikeli bir eğitim
            ilk adımını atar; başlangıçta kuzu                        yoludur. Önce şu bakımdan ki çocukta
            gibi sevimli, alçak gönüllüdür ama                        doğa egemendir ve doğa asıl yeni to-
            zamanla oraya yerleşip kökleşti mi                       murcuk salarken katıksız ve gürbüzdür
            öyle azılı, öyle amansız bir yüz takınır                sonra da hırsızlığın çirkinliği çalınan şeye
            ki kendisine gözlerimizi bile kaldırmaya              göre değişmez ki: Ha altın çalmışsın ha bir
            izin vermez…                                       iğne. “İğne çaldı ama altın çalmak aklına bile
            Bence en büyük kötülüklerimiz küçük yaşımızda    gelmez.” diyenlere benim diyeceğim şudur: “İğneyi
            belirmeye başlar ve asıl eğitimimiz bizi emzirip   çaldıktan sonra niçin altını da çalmasın?” Kendi-
            büyütenlerin elindedir. Ebeveynin çocuğun davra-  miz sandığımızdan çok daha zenginiz ama bizi ora-
            nışlarına etkisi nedir? Çocuk bir tavuğun boynunu   dan buradan alarak dilenerek yaşamaya alıştırmış-
            sıkar; kediyi, köpeği oyuncak edip yara bere içinde   lar: Kendimizden çok başkalarından yararlanmaya
            bırakır, anası da ona bakıp eğlenir. Kimi baba da   zorlamışlar bizi.
                                                                   Montaigne, “Denemeler” adlı eserinden alıntılanmıştır.
            a)  Metinde çocukların kötü alışkanlıklar edinmesinde ebeveynlerin hangi yaklaşımları etkili olmuştur?






            b)  Montaigne, çocukların kötü davranışlarına yönelik benimsenen eğitim anlayışını niçin eleştirir?





            c)  Aşağıda verilen ifadelerden hangisi Montaigne’in eğitim anlayışına uygun düşer? Yukarıdaki me-
                tinde bu anlayışı destekleyen ifadelerin altını çiziniz.
                  •   “Kötülüğün azı, çoğuna göre meşrudur.”
                  •   “Kötülük kötülüktür, onun azı veya çoğu olmaz.”
            ç)  Metinde alışkanlıkların insanın içine yerleşip kök saldığı ifade edilmektedir. Sizce insan, alışkanlıkları-
                nın iyi ya da kötü olduğunu bilebilir mi? Bu nasıl gerçekleştirebilir?








                                                                                                    71
   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78