Page 129 - Fizik - 10 | Beceri Temelli
P. 129

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                             FİZİK 10       78

             4. ÜNİTE > Optik  Kazanım: 10.4.8.1. Işık prizmalarının özelliklerini açıklar.
                                           a) Öğrencilerin deney veya simülasyonlar yardımıyla prizmalarda tek renkli ışığın izlediği yolu çizmeleri sağlanır.
                                           b) Öğrencilerin deney veya simülasyonlarla beyaz ışığın prizmada renklerine ayrılması olayını gözlemlemeleri
                                                sağlanır.
             Genel Beceriler: Bilim, Mühendislik, Matematik Okuryazarlığı Becerileri  Alan Becerileri: Çıkarım Yapma Becerisi
             Etkinlik İsmi                IŞIĞIN YOLUNU DEĞİŞTİREBİLİRİM!                       20 dk.
             Amacı      Tek renkli ve beyaz ışığın prizmada izlediği yol ile ilgili çıkarımda bulunabilme.   Bireysel
             Gerekli Materyaller: Genel ağ bağlantılı cihaz, renkli kalemler.

             1. Yönerge  Genel ağ bağlantılı cihazınızda “Bükülen Işık” konulu simülasyonu kullanabilmek için aşağıdaki ba-
                     samakları uygulayınız.
               https://phet.colorado.edu/sims/html/bending-light/latest/bending-light_tr.html bağlantısındaki simülasyonun
               “Prizmalar” bölümünü açınız.
               Simülasyonun alt bölümündeki farklı geometrik şekiller arasından üçgen şeklindeki prizmayı, ışık kay-
               nağının önüne aralarında mesafe olacak şekilde taşıyınız.
               Simülasyonun sağ alt bölümünde yer alan “Normal” kutucuğuna, ardından ışık kaynağı üzerindeki bu-
               tona tıklayınız.
               Simülasyonun sağ kısmında bulunan ve ışığın dalga boylarını ifade eden renk şeridi üzerindeki ileri geri
               oklarını kullanarak en az üç dalga boyu belirleyiniz. Bu değerlerdeki durumlar için ışığın izlediği yolu
               aşağıdaki prizmaların üzerine çiziniz.

                     1. Durum                      2. Durum                          3. Durum






               Işık kaynağı üzerindeki butona tıklayınız.
               Simülasyonun sağ kısmında bulunan “Kırılma indeksi (n)” şerit çubuğunu “Su” hizasına getiriniz.
               Ortam değişikliği olmadan önce belirlediğiniz aynı dalga boylarını kullanarak ışığın izlediği yolu aşağı-
               daki prizmaların üzerine çiziniz.

                     1. Durum                      2. Durum                          3. Durum






               Yenile butonuna basınız ve ışık kaynağını ekranın sol üst köşesine getirerek üçgen şeklindeki prizmayı,
               ışık kaynağının önüne taşıyınız. Ardından simülasyonun sağ tarafında bulunan ışık kaynaklarından be-
               yaz ışığı seçiniz.
               Işık kaynağı üzerindeki butona tıklayarak beyaz ışığın prizma içinde ve çıkışında izlediği yolu gözlem-
               leyerek aşağıdaki şeklin üzerine çiziniz.




















                                                                                                   127
   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134