Page 17 - Matematik 10. Sınıf Beceri Temelli Etkinlik
P. 17
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü MATEMATİK 10 11
Sıralama ve Seçme Kazanım: 10.1.1.5. Pascal üçgenini açıklar.
Alan Becerileri: Muhakeme Genel Beceriler: Problem Çözme
Etkinlik İsmi MUCİZE ÜÇGEN 20 dk.
Amacı Pascal üçgenini tamamlayabilme. Bireysel
2 3 4
1
1 1 5 6 7
1 2 1
1 1
1 1 A B C
1 1
1 1 D E
1 1
Matematik öğretmeni Murat Bey 10. sınıfa giden oğlu ve küçük kızı için legolarla bir etkinlik ha-
zırlıyor. Oğlunun, kardeşine yardımcı olarak toplama etkinliği yaptırmasını istiyor. Aynı zamanda
oğlunun da karşılaşacağı yeni konu için farkındalık kazanmasını bekliyor. Oğluna etkinliği; “Tamamı
özdeş büyüklükteki legolardan aynı renkteki legoların üzerine aynı sayıları yazdım ve 1 yazılı olan
legolarla kenarlar hazırladım. Hazırladığım kenarların içerisine yukarıdan aşağı doğru, hazır ke-
narları da işin içine katarak, legoları yerleştirmenizi istiyorum. Ancak legoları yerleştirirken yeni kul-
lanılan legonun bir önceki satırdaki takılı bulunduğu iki legonun toplamı olması gerekiyor.” şeklinde
açıklıyor ve bir örnek olarak sıradaki legoyu yerleştiriyor.
Yukarıda verilen bilgilere göre aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1. A, B, C, D ve E legolarının üzerinde kurala göre şekilde kullanılması gereken farklı sayılardan geri-
ye kalanlar yazılıdır. Kurala göre verilen şeklin ortasını tamamlayınız.
2. 1 sayısı yazılı tek legonun bulunduğu satırı, ilk satır kabul ederek satırlardaki legoların üzerindeki
sayıların toplamına göre satır toplamları için bir kural belirleyiniz. 10 legonun yan yana olduğu
satır için legoların üzerinde yazılan sayıları kullanmadan toplamını bulunuz.
3. A, B, C, D ve E legolarının üzerinde kurala göre şekilde kullanılması gereken farklı sayılardan geri-
ye kalanlar yazılıdır.
• E sayısından bir tane vardır.
• A < B
• C − D = 6
Bu bilgilere göre legoların üzerinde yazan sayıları belirleyiniz. Şekilde verilen legoların sayısının
kaçar tane olduğunu altına yazınız.
15
Hazırlayan: Merve KILIÇASLAN KAVAK