Page 117 - Tarih - 10 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 117

56
            Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                            TARİH 10

             6. ÜNİTE > Sultan ve Osmanlı Merkez Teşkilatı  Kazanım 10.6.2: Osmanlı Devleti’nde merkezi otoriteyi güçlendirmeye yönelik düzenleme-
                                              leri analiz eder.
             Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi  Alan Becerileri: Tarihsel Analiz ve Yorum Becerisi

             Etkinlik İsmi                 OSMANLI EKİP LİDERİ: PADİŞAH                         20 dk.
             Amacı      Osmanlı nasihatnâme ve siyasetnâme geleneğine ait örneklerden hareketle devlet idarecisinin sahip olması gere-  Bireysel
                        ken vasıfları açıklayabilme.

             Yönerge  Verilen açıklamalardan yola çıkarak soruları cevaplayınız.
             Kaynak A
                                          II.MURAT’IN OĞLUNA VASİYETİ

                                        “Ey oğul! Herhangi bir şeyin devamlı olarak kaba kuvvet, kılıç, kahra-
                                        manlık ve ezici güç zoruyla meydana gelmesiyle; akıl, tedbir, sabır, ileri
                                        görüşlülük, imtihan ve yorucu tecrübeler sonucu dilediğimiz şekilde
                                        meydana gelmesi arasında büyük farklılıklar vardır.”

                                        “Memleketin genel idaresinde, yani halkın iyi yönetiminde, halkı ida-
                                        reye karşı itaat ettirmekte; akıl, ileri görüşlülük ve sağlam kanunların
                                        sağladığı kolaylığın, silah gücünden ve kaba kuvvetten daha iyi, daha
                                        faydalı olduğunu söylemiş bulunuyorsunuz.”
                                        “Güçlü ve kuvvetli olmak iyidir. Fakat kuvvet aklın emrine verilmeli-
                                        dir... Padişahlığın taşıdığı anlam biraz da bunların her ikisini de yerli
                                        yerinde kullanabilmekle gerçekleşir.”
                                        “Ey oğul! Bir an bile olsa sakın adaleti elinden bırakma. Çünkü Yüce
                                        Allah âdildir. Bir bakıma sen O’nun yeryüzündeki temsilcisisin... O,
              Görsel : II.Murat
                                        sana kendi arzusuyla bazı üstünlükler vermiş ve seni kullarının başına
                                        geçirmiştir.”
              “Padişahlar elinde terazi tutmuş bir kimseye benzerler. Sen padişah olunca teraziyi doğru tutmanı
              isterim. O zaman Yüce Allah da senin iyiliğini arzular.”
                                                                         N. Yazıcı, 2008, s.6-8’den düzenlenmiştir.



              Kaynak B

                                          İDRİS-İ BİTLİSİ’DEN ÖĞÜTLER

              ‘’Padişahlar, kendi nefislerine ve halkına kerîm ve cömert olmalıdır. Nefsine düşkün sultanlar ayıp-
              lanır. Bu da zulüm ve egoistliktir. Kendine cömert olmayan sultanlar da halkına karşı keremsiz olur.
              Halkın iyi idaresi önemli bir iştir ve zarurettir. Böylece halkın sevgisi kazanılır ve memleket selamet
              içinde kalır. Sultanın da saltanatı uzun ömürlü olur. Halkın nefretine maruz kalan hükümdarlar ise
              payidar olamaz. Halkı gözetmenin en doğru yolu onlardan güçleri oranında malî vergi alınmasıdır.
              Halktan aşırı talepte bulunmak ülkenin harap olmasına, onların da perişanlığına yol açar. Aşırı vergi
              almakla halkı zayıflatmak sultanın gücünün azalmasına sebep olur. Bu da devleti zayıflaştırır, düşma-
              nı ise güçlendirir. Halk, meyve veren ağaç gibidir. Ona ne kadar masraf yapılırsa karşılığı kat kat alınır.
              Halkın ırz ve namusunu zedelemekten de sakınmalıdır. Zira ırza yapılan zulüm, aşırı vergi toplama
              zulmünden daha şiddetlidir. Birinci zulümde teselli ve sabır mümkün olabilir ama ırz ve namusa ya-
              pılan zulme tahammül olunamaz.’’

                                                                             İdris-i Bitlisi, Kanun-ı Şehinşah’tan





                                                                                                   117
   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122