Page 115 - Tarih - 10 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 115
54
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü TARİH 10
6. ÜNİTE > Sultan ve Osmanlı Merkez Teşkilatı Kazanım 10.6.1: Topkapı Sarayı’nın; devletin idare merkezi olmasının yanı sıra, devlet ada-
mı yetiştirilmesinde ve şehir kültürünün gelişmesindeki rollerini analiz eder.
Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi Alan Becerileri: Tarihsel Empati
Etkinlik İsmi DEVLETİN DİRLİĞİ 20 dk.
Amacı Tarihî olayların bugünün bakış açısı ve değer yargılarıyla ele alınmasının, tarihî gerçeklerin yorumlanmasına etkileri- Bireysel
ni fark edebilme.
Yönerge Verilen açıklamalardan yola çıkarak soruları cevaplayınız.
“Osmanlı tarih yazıcılığına musallat olan bazı ön yargıları de-
ğiştirmek zorundasınız. Kardeş katli, hükümdarların keyfine
ve karakterine bağlı bir olay değildir. Yapılması gereken bir
müessesedir. Osmanlı hükümdarının kardeşi sizin karde-
şiniz değildir. Kardeşinizle miras kavgasına tutuşmanız
ayıp olabilir ama Osmanlı hükümdarının kardeş sevgisi
ve toleransının sınırlı olması gerekir. Çünkü memleketin
veraset kurumları ve iktidar anlayışı bugünkü gibi otur-
mamıştır. Hatta Cengizhan’ın bile veraset anlayışında
bizimkine göre çok yumuşak olduğu görülmektedir
ama bu Osmanlı için mümkün olmayan bir şeydir.”
Görsel: İlber Ortaylı
Tarihçi İlber Ortaylı’nın, Edirne Valiliğince düzenlenen “Edirneli Fatih Sultan Mehmed Han’ın 586’ncı
Doğum Yılı” etkinlikleri kapsamında Balkan Kongre Merkezi’nde düzenlenen “Fatih ve Edirne” konfe-
ransından.
1. Osmanlı Devleti’nde kardeş katline izin verilmesini, devlet yönetimine geçmişteki Türk devletle-
rinden farklı olarak sağladığı katkı çerçevesinde nasıl değerlendirirsiniz?
2. Tarihi olaylar ele alınırken, kendi döneminin şartlarına göre değil de bugünün bakış açısı ve değer
yargılarına göre ele alınırsa ne gibi sonuçlar ortaya çıkabilir?
3. Tarihçi İlber Ortaylı’nın tarihi olaylara bakış açısıyla ilgili ortaya koyduğu yöntemle ilgili neler söyle-
yebilirsiniz?
115
Hazırlayan: Adem ŞEKER