Page 152 - Tarih - 10 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 152
TARİH 10 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
CEVAP ANAHTARLARI
4. İŞE BAŞLAMA: İşe başlama yaşı için erken yaşlar tercih edil-
Etkinlik No.: 63
miştir.
EĞİTİM AŞAMALARI: Her iki sistemde de teorik ve pratik
1. Lonca Teşkilatı üretim merkezleri olup ticari hayatı düzenleyen eğitim vardır. Eğitimde çırak-kalfa-usta şeklinde aşama bir ge-
ve ekonominin devamlılığını sağlayan bir rol üstlenmiştir. Aynı çiş vardır. Her iki sitemde de kişinin mesleki gelişimi göz önüne
zamanda fiyatları denetim altında tutarak sosyal ve ekonomik alınmaktadır.
tedbirle almışlardır. Lonca Teşkilatı şehrin nüfusuna göre üre- VELİ İZNİ: Her iki sistemde de işe başlamak için veli izni aran-
tim miktarının ayarlanması ve ürünlerin fiyatlarının belirlen- maktadır.
mesinde etkili olmuşlardır. İŞ YERİ AÇMA: Lonca sisteminde gedik hakkı ile günümüzde
2. Osmanlı Devleti’nde Loncalar, narh sistemini (fiyat belirleme) de ustalık belgesi ile iş yeri çalıştırma hakkına sahip olunmak-
uygulayarak üretilen malın fiyatını, kalitesini ve standartlara tadır.
uygunluğunu denetim altına almışlardır. Fakat günümüzde Etkinlik No.: 65
aynı kalitede aynı ürün farklı fiyatlara satılabilmektedir. Bu du-
rum tüketicilerin mağdur olmasına neden olabilir. 1. Vakfın kurulmasına vesile olan müderrisin, insanlığa karşı şah-
si ve vicdani sorumluluk hissi taşıdığı, iyilik, yardımlaşma ve
3. Lonca Teşkilatı’nın geçmişte yaptığı görevlerin bir benzerini, dayanışma duygusu gibi değerlere sahip olduğu söylenebilir.
günümüzde Esnaf Odası, Pazarcılar Odası ve Şoförler Odası
gibi kurumlar üstlenmiştir. 2. Vakıf müesseseleri toplumsal hayatta birlik, beraberlik, daya-
nışma ve yardımlaşmayı güçlendirmiştir.
4. Lonca Teşkilatında gayrimüslimlerin olması Osmanlı Devle-
ti’nin çok uluslu yapıya dönüşmesiyle açıklanabilir. Fethedilen 3. Öğrenci kendi hayal gücüyle vakfını kuracaktır.
topraklarda gayrimüslim esnaf ve zanaatkarların olması Lonca
sisteminde çok uluslu yapıyı beraberinde getirmiştir.
Etkinlik No.: 66
1. Sosyal devlet, minimum düzey ötesinde vatandaşlarının refahı
Etkinlik No.: 64 için birincil sorumluluk kabul eden, yurttaşlarının tümüyle il-
gilenen, onların yaşam düzeyi, sosyal güvenliği vb. konularında
1. Görselde esnafın dürüst, güleryüzlü, paradan çok insanlığa gereken önlemi alan devlettir. Fatih Sultan Mehmet’in yaptığı
değer verdiği görülmektedir. Günümüzde de bu değerlerimiz çalışmalar sosyal devlet anlayışı ile örtüşmektedir.
devam etmektedir.
2. Loncalar toplumun ihtiyacı olan üretim ve iş gücü ihtiyacını 2. Muhtaç insanı incitmemeye yönelik bir yaklaşımdır. İyilik
sağlamışlardır. Nitelikli ve deneyimli elemanlar yetiştirmişler- yapmanın hassasiyeti ortaya konmuştur.
dir.
3. Kur’ân-ı Kerîm; Allah yolunda harcama yapmayı, fakir, muhtaç
3. Meslek eğitiminde teorik eğitim tek başına yeterli değildir. Pra- ve kimsesizlere infak ve tasaddukta bulunmayı, iyilik yapma-
tik eğitim de verilmelidir. Çünkü pratik eğitim olmazsa kişi ye- da ve takvâda yardımlaşmayı, hayır ve yararlı işlere yönelmeyi
teneklerini geliştiremez. Uygulamasız eğitimin verimi düşüktür öğütleyen birçok âyetin olması, Müslüman toplumlarda vakıf
ve beceri kazandırmaz. Meslek eğitiminde öğrenilenlerin pratik anlayış ve uygulamasının temelini oluşturmuştur. Fatih Sultan
sahada uygulanması gereklidir. Aksi takdirde kişi adım taşıdığı Mehmet de hayır ve yararlı işler yapmak, Allah rızasını kazan-
mesleğinin cahili olur. mak için vakıf kurmuştur.
KAYNAKÇA
Etkinlik No.: 3 Etkinlik No.: 7
DİMEZ, S. (2015) “Türkiye Selçuklu Devleti’nde Sosyo Kültürel Ha- KEMALOĞLU, M. (2014) XI.-XIII. Yüzyıl Türkiye Selçuklu Devle-
yat ve Tokat’a Etkisi” Gaziantep University Journal of Social Sciences. tinde Dârüşşifalar Hikmet Yurdu, Düşünce-Yorum Sosyal Bilimler
Erişim: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/223134 Araştırma Dergisi,Cilt 7, Sayı 13. Erişim: http://turkoloji.cu.edu.tr/
(02.01.2021) pdf/muhammet_kemaloglu_selcuklu_devleti_darussifalar.pdf (Eri-
şim tarihi 11.01.2021 saat: 12:00)
Etkinlik No.: 4
http://www.hacibektas.bel.tr/portal/haci-bektas-veli-hayati/ “Hacı Etkinlik No.: 8
Bektaş Veli Hayatı” (Erişim saati: 02.01.2021 saat: 09:00) https://www.kulturportali.gov.tr/portal/selcuklu-kultur-ve-uygarligi
“Selçuklu Kültür ve Uygarlığı” (Erişim tarihi 15.01.2021 saat 14:00)
https://www.kastamonu.edu.tr/index.php/tr/koordinatorlukler/mev-
lana-degisim-programi/mevlana-kimdir “Mevlana Kimdir?” (Erişim Etkinlik No.: 10
tarihi: 02.01.2021 saat: 10:00) https://islamansiklopedisi.org.tr/selahaddin-i-eyyubi (Erişim tarihi:
http://www.sandikli.gov.tr/yunus-emre-turbesi “ Yunus Emre Türbe- 19.01.2021 saat: 08.35)
si” (Erişim tarihi: 02.01.2021 saat: 10:00) https://openaccess.izu.edu.tr/xmlui/handle/20.500.12436/651#st-
http://www.kirsehir.gov.tr/ahi-evran-ve-ahilik “Ahi Evran ve Ahilik” hash.MfD8TIOv.bu3wmGj5.dpbs (Erişim tarihi 19.01.2021 saat
(erişim tarihi: 02.01.2021 saat: 10:30) 18:00)
Etkinlik No.: 11
Etkinlik No.: 5
Akkuş Yiğit, F. (2018). Kösedağ’dan Ayn Câlût’a Türk - Moğol Hâ-
İnce,F.(2019) “II. KILIÇ ARSLAN DÖNEMİ SELÇUKLU-BİZANS kimiyet Mücadelesi.Kösedağ Savaşı Türk’ün Anadolu Tarihinde Bir
İLİŞKİLERİ (MİRYOKEFALON SAVAŞI’NA KADAR)” Fırat Üni- Dönüm Noktası ve Anadolu’nun Moğollar Tarafından İşgali, s. 438-
versitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Erişim:http://abakus.inonu.edu.tr/ 439. Erişim: https://www.academia.edu/38250341 (25.01.2021 saat:
xmlui/bitstream/handle/123456789/17377/Makale%20Dosyası.pdf 19:00)
?sequence=1&isAllowed=y (05.01.2021 saat: 11:00)
152