Page 152 - Tarih - 10 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 152

TARİH 10                                          Ortaöğretim Genel Müdürlüğü


                                             CEVAP ANAHTARLARI
                                                         4.  İŞE BAŞLAMA: İşe başlama yaşı için erken yaşlar tercih edil-
          Etkinlik No.: 63
                                                            miştir.
                                                            EĞİTİM AŞAMALARI: Her iki sistemde de teorik ve pratik
          1.  Lonca Teşkilatı üretim merkezleri olup ticari hayatı düzenleyen   eğitim vardır. Eğitimde çırak-kalfa-usta şeklinde aşama bir ge-
             ve ekonominin devamlılığını sağlayan bir rol üstlenmiştir. Aynı   çiş vardır. Her  iki sitemde de kişinin mesleki gelişimi göz önüne
             zamanda fiyatları denetim altında tutarak sosyal ve ekonomik   alınmaktadır.
             tedbirle almışlardır. Lonca Teşkilatı şehrin nüfusuna göre üre-  VELİ İZNİ: Her iki sistemde de işe başlamak için veli izni aran-
             tim miktarının ayarlanması ve ürünlerin fiyatlarının belirlen-  maktadır.
             mesinde etkili olmuşlardır.                    İŞ YERİ AÇMA: Lonca sisteminde gedik hakkı ile günümüzde

          2.  Osmanlı Devleti’nde Loncalar, narh sistemini (fiyat belirleme)   de ustalık belgesi ile iş yeri  çalıştırma hakkına sahip olunmak-
             uygulayarak üretilen malın fiyatını, kalitesini ve standartlara   tadır.
             uygunluğunu denetim altına almışlardır. Fakat günümüzde   Etkinlik No.: 65
             aynı kalitede aynı ürün farklı fiyatlara satılabilmektedir. Bu du-
             rum tüketicilerin mağdur olmasına neden olabilir.  1.  Vakfın kurulmasına vesile olan müderrisin, insanlığa karşı şah-
                                                            si ve vicdani sorumluluk hissi taşıdığı, iyilik, yardımlaşma ve
          3.  Lonca Teşkilatı’nın geçmişte yaptığı görevlerin bir benzerini,   dayanışma duygusu gibi değerlere sahip olduğu söylenebilir.
             günümüzde Esnaf Odası, Pazarcılar Odası ve Şoförler Odası
             gibi kurumlar üstlenmiştir.                 2.  Vakıf müesseseleri toplumsal hayatta birlik, beraberlik, daya-
                                                            nışma ve yardımlaşmayı güçlendirmiştir.
          4.  Lonca Teşkilatında gayrimüslimlerin olması Osmanlı Devle-
             ti’nin çok uluslu yapıya dönüşmesiyle açıklanabilir. Fethedilen   3.  Öğrenci kendi hayal gücüyle vakfını kuracaktır.
             topraklarda gayrimüslim esnaf ve zanaatkarların olması Lonca
             sisteminde çok uluslu yapıyı beraberinde getirmiştir.
                                                         Etkinlik No.: 66
                                                         1.  Sosyal devlet, minimum düzey ötesinde vatandaşlarının refahı
          Etkinlik No.: 64                                  için birincil sorumluluk kabul eden, yurttaşlarının tümüyle il-
                                                            gilenen, onların yaşam düzeyi, sosyal güvenliği vb. konularında
          1.  Görselde esnafın dürüst, güleryüzlü, paradan çok insanlığa   gereken önlemi alan devlettir. Fatih Sultan Mehmet’in yaptığı
             değer verdiği görülmektedir. Günümüzde de bu değerlerimiz   çalışmalar sosyal devlet anlayışı ile örtüşmektedir.
             devam etmektedir.
          2.  Loncalar toplumun ihtiyacı olan üretim ve iş gücü ihtiyacını   2.  Muhtaç insanı incitmemeye yönelik bir yaklaşımdır. İyilik
             sağlamışlardır. Nitelikli  ve deneyimli elemanlar yetiştirmişler-  yapmanın hassasiyeti ortaya konmuştur.
             dir.
                                                         3.  Kur’ân-ı Kerîm; Allah yolunda harcama yapmayı, fakir, muhtaç
          3.  Meslek eğitiminde teorik eğitim tek başına yeterli değildir. Pra-  ve kimsesizlere infak ve tasaddukta bulunmayı, iyilik yapma-
             tik eğitim de verilmelidir. Çünkü pratik  eğitim olmazsa kişi ye-  da ve takvâda yardımlaşmayı, hayır ve yararlı işlere yönelmeyi
             teneklerini geliştiremez. Uygulamasız eğitimin verimi düşüktür   öğütleyen birçok âyetin olması, Müslüman toplumlarda vakıf
             ve beceri kazandırmaz. Meslek eğitiminde öğrenilenlerin pratik   anlayış ve uygulamasının temelini oluşturmuştur. Fatih Sultan
             sahada uygulanması gereklidir. Aksi takdirde kişi adım taşıdığı   Mehmet de hayır ve yararlı işler yapmak, Allah rızasını kazan-
             mesleğinin cahili olur.                        mak için vakıf kurmuştur.

                                                 KAYNAKÇA
          Etkinlik No.: 3                                Etkinlik No.: 7
          DİMEZ, S. (2015) “Türkiye Selçuklu Devleti’nde Sosyo Kültürel Ha-  KEMALOĞLU, M. (2014) XI.-XIII. Yüzyıl Türkiye Selçuklu Devle-
          yat ve Tokat’a Etkisi” Gaziantep University Journal of Social Sciences.   tinde Dârüşşifalar Hikmet Yurdu, Düşünce-Yorum Sosyal Bilimler
          Erişim: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/223134  Araştırma Dergisi,Cilt 7, Sayı 13. Erişim: http://turkoloji.cu.edu.tr/
          (02.01.2021)                                  pdf/muhammet_kemaloglu_selcuklu_devleti_darussifalar.pdf (Eri-
                                                        şim tarihi 11.01.2021 saat: 12:00)
          Etkinlik No.: 4
          http://www.hacibektas.bel.tr/portal/haci-bektas-veli-hayati/  “Hacı  Etkinlik No.: 8
          Bektaş Veli Hayatı” (Erişim saati: 02.01.2021 saat: 09:00)  https://www.kulturportali.gov.tr/portal/selcuklu-kultur-ve-uygarligi
                                                        “Selçuklu Kültür ve Uygarlığı”  (Erişim tarihi 15.01.2021 saat 14:00)
          https://www.kastamonu.edu.tr/index.php/tr/koordinatorlukler/mev-
          lana-degisim-programi/mevlana-kimdir “Mevlana Kimdir?” (Erişim   Etkinlik No.: 10
          tarihi: 02.01.2021 saat: 10:00)               https://islamansiklopedisi.org.tr/selahaddin-i-eyyubi (Erişim tarihi:
          http://www.sandikli.gov.tr/yunus-emre-turbesi “ Yunus Emre Türbe-  19.01.2021 saat: 08.35)
          si” (Erişim tarihi: 02.01.2021 saat: 10:00)   https://openaccess.izu.edu.tr/xmlui/handle/20.500.12436/651#st-
          http://www.kirsehir.gov.tr/ahi-evran-ve-ahilik “Ahi Evran ve Ahilik”   hash.MfD8TIOv.bu3wmGj5.dpbs (Erişim tarihi 19.01.2021 saat
          (erişim tarihi: 02.01.2021 saat: 10:30)       18:00)
                                                         Etkinlik No.: 11
          Etkinlik No.: 5
                                                        Akkuş Yiğit, F. (2018). Kösedağ’dan Ayn Câlût’a Türk - Moğol Hâ-
          İnce,F.(2019) “II. KILIÇ ARSLAN DÖNEMİ SELÇUKLU-BİZANS   kimiyet Mücadelesi.Kösedağ Savaşı Türk’ün Anadolu Tarihinde Bir
          İLİŞKİLERİ (MİRYOKEFALON SAVAŞI’NA KADAR)” Fırat Üni-  Dönüm Noktası ve Anadolu’nun Moğollar Tarafından İşgali, s. 438-
          versitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Erişim:http://abakus.inonu.edu.tr/  439. Erişim: https://www.academia.edu/38250341 (25.01.2021 saat:
          xmlui/bitstream/handle/123456789/17377/Makale%20Dosyası.pdf   19:00)
          ?sequence=1&isAllowed=y (05.01.2021 saat: 11:00)


          152
   147   148   149   150   151   152   153   154   155   156   157