Page 24 - Tarih - 10 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 24

9          TARİH 10                                          Ortaöğretim Genel Müdürlüğü




              Sosyal Nedenler                              Sosyal Sonuçlar
          • Şövalyelerin maceraya atılmak istemesi,     • Avrupalılar Müslümanlardan pusula, barut, kâğıt ve
          • Bazı kişilerin bu seferlere katılarak dük, kont gibi un-  matbaanın kullanımını öğrendiler.
            vanlar kazanmak istemeleridir.              • Avrupalılar İslam kültür ve medeniyetini yakından ta-
                                                         nıma fırsatı buldular. Bazı İslam âlimlerine ait eserleri
                                                         Latinceye çevirdiler. Bu durum Avrupa’da bilim haya-
                                                         tının büyük ölçüde gelişmesine ortam hazırladı.



          1.  Haritadan yararlanarak, Türkiye Selçuklu Devleti’nin Haçlı Seferleri’nden diğer İslam devletlerine
              oranla daha fazla etkilenmelerinin nedenleri hakkında neler söyleyebilirsiniz?







          2.  Avrupa, Bizans’ın askerî yardım çağrısını sizce neden kabul etmiş olabilir? Gerekçelendirerek açıklayınız.







          3.  Haçlı Seferleri’ne genellikle yoksul ve işsiz halkın katılmasını göz önünde bulundurarak o günkü Av-
              rupa’nın ekonomik durumu hakkında neler söyleyebilirsiniz?






          4.  Aşağıdaki ifadelerin karşılığı olan kavramları altlarına yazınız.



               a. Avrupa’da derbeylik  b. Sonucunda İstan-  c. Haçlı Seferleri sonu- d. Hristiyanların ele
               sisteminin zayıflaması  bul’da bir Latin   cunda önem kazanan   geçirmek istedikleri,
               sonrasında ortaya çı-  Devleti kurulan     Batı Akdeniz         Müslüman devletlerin
               kan yetkinin bir yerde  Haçlı Seferi.      limanları.           sınırları içinde bulu-
               toplandığı yönetim                                              nan kutsal topraklar.
               tarzı.



                 ................................  ................................  ................................  ................................
               e. Orta Çağ Avrupa-   f.Avrupa’da  şehirde  g. Orta Çağ’da özel-  h. İnanç ve bilgiyi
               sı’nda özel eğitimle   yaşayıp özel imtiyaz-  likle Batı Avrupa’da,   kiliseyle;  özellikle
               yetişmiş belli ülküler   lardan yararlanan   toprağı ve üzerinde   Aristoteles’in bilimsel
               taşıyan, soylu,       sınıf.               yaşayan köylüleri tek   sistemini uyumlu bir
               atlı savaşçı.                              bir kimsenin malı     biçimde birleştirmeye
                                                          sayan siyasal düzen.  çalışan Orta Çağ
                                                                                felsefesi.




                 ................................  ................................  ................................  ................................



          24
                                                                                       Hazırlayan: Işıl ŞAHİN
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29