Page 67 - Tarih - 10 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 67

32
            Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                            TARİH 10

             4. ÜNİTE > Beylikten Devlete Osmanlı                     Kazanım 10.4.1: Sûfîlerin ve âlimlerin öğretilerinin Anadolu’nun İslamlaşmasına etkisini
             Medeniyeti                       kavrar.
             Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi  Alan Becerileri: Tarihsel Kavrama Becerisi

             Etkinlik İsmi                      AHİLİK VE İSLAMİYET                             20 dk.
             Amacı      Anadolu’nun İslamlaşma sürecinde Ahilik teşkilatı ve Ahi Evran’ın önemini kavrayabilme.  Bireysel


             Yönerge  Aşağıda verilen metni okuyunuz. Soruları, bu metni göz önünde bulundurarak cevaplayınız.

                                   Anadolu’nun İslamlaşmasında Ahilik ve Ahi Evran




















                         AHİ EVRAN KİMDİR?                               AHİLİK NEDİR?


               Ahi Evran, hem medrese eğitimi görmüş iyi bir  Hem sosyal hem de kültürel yapılara ait bir te-
               âlim, hem de kendisini çok yönlü yetiştirmiş iyi  rim olarak Ahilik birbirini seven, birbirine saygı
               bir teşkilatçıdır. O da şeyhi Ahmed Yesevî gibi  duyan, yardım eden, fakiri gözeten, yoksulu ba-
               tasavvuf anlayışını ön plana çıkararak halkın  rındıran, çalışmayı bir ibadet sayan, din ve ahlak
               içinde yaşamış, toplumun o gün için karşı kar-  kurallarına sıkı sıkıya bağlı esnaf ve sanatkârla-
               şıya kaldığı sorunlara çözüm bulmak için çaba  rın bir araya gelerek kurduğu iş teşkilatı anlamı-
               harcamış ve ihtiyaç duyulan alanlarda, bizzat  na da gelir.
               topluma öncülük ederek bu görevini yerine ge-
               tirmeye çalışmıştır.                         Ahilik, genelde bir meslek kuruluşu olarak anıl-
                                                            sa da aslında temelinde güçlü bir ahlak anlayışı
               Ahi Evran, Menahic’i-Seyfî adlı eseri ile Anado-  vardır. Çünkü Ahilik biraz da Fütüvvet teşkila-
               lu’da aynı zamanda ilmihal yazma geleneğinin  tının  Anadolu’daki yansıması olarak da kabul
               başlatıcısı olarak da kabul edilir. Ahi Evran’ın  edilir. Bu yüzden Ahiler, Fütüvvet teşkilatının
               ilmihal yazmadaki gayesi hem Müslümanlara  öğretilerden kaynaklı inanç, ibadet ve ahlak ile
               temel dinî bilgileri öğretmek hem de diğer din  ilgili kurallarını meslek yaşamı alanında da uy-
               mensuplarına İslam hakkında özlü biçimde dinî  gulamışlardır. Dolayısıyla Ahilere göre meslekte
               malumat vermek olarak da kabul edilebilir. Neti-  esas olan doğruluktur. Zira doğruluk prensibine
               cede onun bu çabası bile Anadolu’nun İslamlaş-  riayet edilerek yapılmayan işlerde hayır ve bere-
               masında hem ilmiyle hem de eserleriyle önemli  ket olmaz. Bu anlayışın bir sonucu olarak Ana-
               katkılar sağladığını ortaya koyması açısından  dolu’daki İslamlaşma sürecinin belki de en zor
               önemlidir.                                   döneminde ortaya çıkan Ahilik, coğrafyanın o
                                                            günkü  şartlarını da göz  önünde bulundurarak
                                                            evvela İslam’daki fütüvvet anlayışını, Müslüman
                                                            Türk halkının sahip olduğu ahlaksal ve töresel
                                                            değerler ile bütünleştirmiştir.

                                          Mehmet Şirin Ayiş, Anadolu’nun İslamlaşmasında Ahi Evren ve Ahiliğin Rol Modelliği.
                                                                                (Metin düzenlenerek alınmıştır.)


                                                                                                    67
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72