Page 69 - Tarih - 10 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 69

33
            Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                            TARİH 10

             4. ÜNİTE > Beylikten Devlete Osmanlı                     Kazanım 10.4.2: Osmanlı devlet idaresinin ilmiye, kalemiye ve seyfiye sınıflarının birlikteli-
             Medeniyeti                       ğine dayalı yapısını analiz eder.
             Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi  Alan Becerileri: Tarihsel Kavrama Becerisi

             Etkinlik İsmi                   OSMANLI MERKEZ TEŞKİLATI                           20 dk.
             Amacı      Osmanlı devlet idaresinin birbirini tamamlayan seyfiye, ilmiye ve kalemiye sınıflarının yapısını açıklayabilme.  Bireysel


             Yönerge  Aşağıda verilen metni ve görselleri dikkate alarak soruları cevaplayınız.

                                          OSMANLI MERKEZ TEŞKİLATI
                                                    PADİŞAH






                                              DİVAN-I HÜMAYUN





                                     SEYFİYE         İLMİYE        KALEMİYE


                                                DİVAN-I HÜMAYUN

               Ehl-i örf mensubu olan vezir-i azam, padişah adına Divan-ı Hümayuna başkanlık yapmaktaydı.
               Divan-ı Hümayunda görüşülerek alınan kararları padişaha sunar, onun emir ve onayını alırdı. Di-
               van-ı Hümayunda ülkenin genel yönetimi ile ilgili doğrudan kararlar alındığı gibi taşrada çözüm-
               lenmemiş konularda da son kararlar verilirdi. Ayrıca bir kimse, ilk başvurduğu mercide hakkını
               alamadığı kanaatine vardığında Divan-ı Hümayuna başvurabilirdi. Divan, en üst mahkeme olarak
               sorunu çözümlerdi. Devletin merkez yönetim ve karar organı olan ve aynı zamanda da en yüksek
               mahkeme konumunda bulunan Divan-ı Hümayun’a Fatih dönemine kadar padişahlar bizzat baş-
               kanlık yapmışlardı. Halk arasındaki anlaşmazlıkları çözmek ve hukukî davalara bakmak üzere yargı
               yetkilerini ise kadılara devretmişlerdi.

                       SEYFİYE                       İLMİYE                       KALEMİYE

              Divan-ı Hümayunda padişa- Padişahın yargı gücünü uygu-     Devletin bürokrasi ve maliye iş-
              hın yürütme (icrâ) yetkisini  layanlara ise ehl-i ilim denirdi.  leri, ehl-i kalem sınıfına mensup
              üstlenmiş bulunan üyelere  Divanda kazaskerlerce temsil  olan nişancı ve defterdarların
              ehl-i örf veya ehl-i seyf denir- edilen ve şeyhülislamın da arala-  görev alanını oluştururdu.
              di. Bunlar vezirlerdi ve kendi  rında  bulundu-
              aralarında rütbece sıralanır- ğu ilmiye sınıfı
              lardı. Padişahın vekili ve onun  mensupları kaza
              adına devleti yöneten birinci  (yargı),  tedris
              vezire, vezir-i azam veya daha  (öğretim) ve iftâ
              sonraki dönemlerdeki ismiyle  (fetva) görevleri-
              sadrazam adı verilirdi.     ni yerine getirir-
                                          lerdi.
                                                          Görsel 1: Divan-ı Hümayun toplantısı

                              Abdüllatif Armağan, Klasik Dönemde Osmanlılarda Devlet Yönetim Anlayışına Dair Bazı Düşünceler.
                                                                               (Metin düzenlenerek alınmıştır.)



                                                                                                    69
   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74