Page 311 - Türk Dili ve Edebiyatı - 10 | Beceri Temelli
P. 311

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10          152

             4. ÜNİTE > Destan/Efsane          Kazanım A.2.9: Metindeki anlatım biçimleri ve tekniklerinin işlevlerini belirler.
             Alan Becerileri: Okuma Becerisi  Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
             Etkinlik İsmi                Efsanelerde Anlatım Biçimlerinin İşlevi                25 dk.

             Amacı     Metindeki anlatım biçimlerini bulabilmek. Metindeki söz sanatlarının metne katkısını çözebilmek.       Bireysel

             Yönerge  Aşağıdaki metni okuyunuz. Metinden hareketle soruları cevaplayınız.
                     (Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)

                                              Lokman Hekim Efsanesi
             Adana ve çevresinde yüzyıllardır yaygın olarak Lokman Hekim efsanelerinin anlatıldığı rivayet edil-
             mektedir. Bunlardan biri şöyledir: Lokman Hekim, inanışa göre bütün hekimlerin hocası, üstadıdır.
             Her çiçeğin, her otun özelliklerini tanıyan Lokman ilaç yapar, dertlere  deva bulurmuş. Lokman Hekim
             bütün dünyayı dolaşmış. Çukurova’ya gelince ovanın bereket ve güzelliğine hayran olarak Misis’e yer-
             leşmiş. Çevredeki bütün hastaları iyileştirmiş. Ölümün bazı hastalıklar için kurtuluş olduğunu  unutan
             Çukurovalılar, ölümsüz hayatın peşine düşmüşler. Lokman Hekim’den kendileri için ölümsüzlük ilacını
             yapmasını istemişler. Lokman Hekim ölüme çare bulmak için anık otu aramaya başlamış.
             Lokman Hekim, Çukurova’yı adım adım dolaşmış, bütün bitkileri incelemiş. Bir gece dolaşmaktan yor-
             gun düşmüş ve ulu bir çınarın altında uyuyakalmış. Bir ara bir ses duymuş:”Ey Lokman, anık araman
             bitsin, ben ölümsüz hayatın devasıyım. Bundan böyle insanlara ve hayvanlara ölüm yok.”Lokman He-
             kim, sesin geldiği bitkiye doğru yürüyüp bitkiyi  koparmış. Bulursa bu insanların hâli ne olur?” demiş.

             Bunun üzerine Cebrail, pirifâni kılığında Misis Havraniye tarafına gelmiş. Misis Köprüsü’nün üstünde
             Lokman Hekim ile  karşılaşmış. Cebrail: “Selamünaleyküm” dedikten sonra Lokman’ın elindeki kitaba
             bakmak istemiş. Kitabı alıp coşkuyla akan Ceyhan Nehri’ne atmış. Kitabın ardından Lokman da suya
             atlamış ama bulamamış. Yaz gelip sular çekilince ırmak boyunda aramaya devam etmiş. Sonunda kita-
             bın sadece bir yaprağını, arpa tarlasında bulmuş. Bugünkü tıp biliminin, o günkü yapraktan geliştiğine
             inanıldığı rivayet edilir. Yörede hâlâ, efsanenin izlerine rastlanılmaktadır. Kitabın bulunduğu arpa tarla-
             sının toprağı kutsal sayılır. Çocukların karnı ağrıdığında bu toprağı ısıtıp beze sararak çocuğun karnına
             koyarlar.
                                                                                                        Yrd. Doç. Dr. Refiye Şenesen, Adana Efsaneleri

             Kelime Dağarcığı:
             pirifâni: Yaşlı adam.


             1.  Okuduğunuz efsanede hangi söz sanatlarına başvurulmuştur? Sizce söz sanatlarına başvurulması
                anlatımı nasıl etkilemiştir? Açıklayınız.













             2.  Lokman Hekim’in içerisinde bulunduğu ruh hâlini ayrıntılı biçiminde anlatacak olsaydınız siz
                hangi anlatım biçimini  kullanırdınız? Nedenleri ile açıklayınız.














                                                                                                   309
   306   307   308   309   310   311   312   313   314   315   316