Page 339 - Türk Dili ve Edebiyatı - 10 | Beceri Temelli
P. 339

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10          166

             4. ÜNİTE > Destan/Efsane          Kazanım:A.2.14: Yazar ile metin arasındaki ilişkiyi değerlendirir.
             Alan Becerileri: Okuma Becerisi  Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
             Etkinlik İsmi                        Yerelden Evrensele                             35 dk.
                       Edebî metinlerin birbirlerinden etkilenmesinin yanında diğer sanat dallarına da esin kaynağı olabileceğini
             Amacı                                                                               Bireysel
                       belirtebilmek.
             Yönerge  Aşağıdaki metni okuyunuz. Metinden hareketle soruları cevaplayınız.
                     (Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)


                             İlyada Destanı


               (…)


               Ön sıralarda dövüşenler geriledi birdenbire.
               Ünlü Hektor da geriledi onlarla.

               Argoslular koca bir çığlık savurdular.
               Ölüleri çektiler, atıldılar ileri.
               Öfkelendi Apollon, Pergamos Tepesi’nden,
               bağırdı Troyalılara, dedi ki:
               “Atları iyi süren Troyalılar, atılın ileri,

               haydi, kalmayın Argoslulardan aşağı,
               onların derilerine ne taş, ne demir,
               dayanamazlar et delen tunç kargılara.
               Güzel saçlı Thetis’in oğlu bile, işte bakın,
               Akhilleus (Aşil)  bile uzak duruyor savaştan,
               gemilerin yanında sindiriyor yürekler acısı öfkesini…”


               (…)
                                                                        Homeros, İlyada

             1.  Homeros’un yaklaşık 2500 yıl önce kaleme aldığı İlyada Destanı, bugün de dünyanın dört bir ta-
                rafında büyük bir ilgiyle okunmaktadır. Yazar, bu eserini kaleme alırken yaşadığı bölgedeki Yunan
                mitlerinden çokça yararlanmıştır. Bu bağlamda bir yazarın mensubu olduğu milletin hikâyelerini
                anlatmasıyla tanınır olması arasındaki bağı yorumlayınız.























                                                                                                   337
   334   335   336   337   338   339   340   341   342   343   344