Page 446 - Türk Dili ve Edebiyatı - 10 | Beceri Temelli
P. 446
217 TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
1. a) Aşağıdaki cümlelerde yer alan altı çizili söz öbeklerinin anlamlarını yazınız.
Sana bir şey olursa, tek başıma ne yaparım ben, hiç aklına gelir mi?
Ağlama ana, elimi kolumu bağlama ana…
Yüreğim gevşer, hiçbir şeyi kesmez gözüm.
Baban beni vurdurur diye, iki gözüm iki çeşme.
Osman’ım, yarıda kalan okulu tamamlasa, dişimizi sıksak da bitirsen şu liseyi?
b) Parçada bu söz öbeklerini oluşturan kelimelerin gerçek anlamlarının kullanılması, anlam
bakımından bir farklılaşmaya neden olur muydu? Neden?
2. Aşağıdaki kelimelerin eş anlamlılarını tabloya yazarak bu kelimeleri cümle içinde kullanınız.
Kelimeler Eş Anlamlısı Cümle
kuşku
güç
kaygı
ödlek
sıska
3. Gün doğmadan neler doğar hangi duyguyu vermek için kullanılan bir atasözüdür? Aynı duyguyu
veren üç atasözü veya vecize (özdeyiş) yazınız.
4. Parçada geçen gözü olmamak, iki gözü iki çeşme, gözü kesmemek, gözünü kırpmamak gibi deyimlerde
göz kelimesi kullanılmıştır. Bu kelimenin deyimlerde sıklıkla kullanılmasının sebebi ne olabilir? Siz
de “kulak” ve “burun” kelimelerinin geçtiği üçer deyim yazınız.
444
Hazırlayan: Murat AKTÜRK