Page 446 - Türk Dili ve Edebiyatı - 10 | Beceri Temelli
P. 446

217       TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10                          Ortaöğretim Genel Müdürlüğü



          1. a)  Aşağıdaki cümlelerde yer alan altı çizili söz öbeklerinin anlamlarını yazınız.
                Sana bir şey olursa, tek başıma ne yaparım ben, hiç aklına gelir mi?



                Ağlama ana, elimi kolumu bağlama ana…


                Yüreğim gevşer, hiçbir şeyi kesmez gözüm.



                Baban beni vurdurur diye, iki gözüm iki çeşme.


                Osman’ım, yarıda kalan okulu tamamlasa, dişimizi sıksak da bitirsen şu liseyi?



             b)  Parçada bu söz öbeklerini oluşturan kelimelerin gerçek anlamlarının kullanılması, anlam
                bakımından bir farklılaşmaya neden olur muydu? Neden?











          2.  Aşağıdaki kelimelerin eş anlamlılarını tabloya yazarak bu kelimeleri cümle içinde kullanınız.

                 Kelimeler               Eş Anlamlısı                          Cümle
              kuşku
              güç
              kaygı
              ödlek
              sıska

          3.  Gün doğmadan neler doğar hangi duyguyu vermek için kullanılan bir atasözüdür? Aynı duyguyu
             veren üç atasözü veya vecize (özdeyiş) yazınız.










          4.  Parçada geçen gözü olmamak, iki gözü iki çeşme, gözü kesmemek, gözünü kırpmamak gibi deyimlerde
             göz kelimesi kullanılmıştır. Bu kelimenin deyimlerde sıklıkla kullanılmasının sebebi ne olabilir? Siz
             de “kulak” ve “burun” kelimelerinin geçtiği üçer deyim yazınız.











          444
                                                                                    Hazırlayan: Murat AKTÜRK
   441   442   443   444   445   446   447   448   449   450   451