Page 509 - Türk Dili ve Edebiyatı - 10 | Beceri Temelli
P. 509

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10        247

             6.ÜNİTE > Tiyatro  Kazanım A.3.12: Yazar ve metin arasındaki ilişkiyi değerlendirir.
             Alan Becerileri: Okuma Becerisi  Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
             Etkinlik İsmi                 Eserlerin Yazarın Tanıtımına Katkısı                  20 dk.
             Amacı     Yazılan eserlerin yazarın tanıtımına katkısı hakkında bilgi sahibi olabilmek.  Bireysel


              Yönerge  Aşağıdaki metni okuyunuz ve soruları cevaplayınız.
                     (Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)


                                                 Keşanlı Ali Destanı
              TAKDİM

              (Giriş müziği biter bitmez Hidayet girer. Hidayet’in elinde kaba kâğıda basılmış resimli şarkı metinleri
              vardır.)

              Hidayet — (Makamsız sesiyle seyircilerin arasından şarkı söyleyerek sahneye doğru ilerler.) Yeni çı-
              kan şarkılar! Akasyanın dalları, zalim güzel öldür beni! Yeni çıkan şarkılar var. Sinekli Dağ’ın Efesi
              Keşanlı Ali Destanı var! Morgol gömlek giyerdi, gümüş köstek takardı. Hafif şehla bakardı, yaktı mı
              candan yakardı.
              Şerif — (Paravanın arkasından çıkıp sahnenin önüne doğru gelir.) Hoş dostum diye başlayalım söze,
              hoş olsun beyler kıssamız size. Şu suret Keşanlı Ali’yi gösterir, destanı var işte, her yerde söylenir.
              (Koroyu teşkil eden Nuri, İstidacı Derviş, Bileyici Temel, Hafize ve Hamal Niyazi ellerinde kendi mes-
              lekleri ile ilgili olan boya sandığı, daktilo, bıçak bileme taşı ve hamal semeri gibi aksesuarlarla sahnedeki
              yerlerini alırlar.)

              Nuri — Adım Nuri. Keşanlıyım, Ali’nin memleketlisi. On parmağımda on marifet. Bir eser gazta
              satarım, bir eser kundura boyarım. İşsiz kalınca her işi yaparım. Musluk tamir ederim, otomobil
              yıkarım, köpek gezdirir, çocuk bakarım.
              Temel — Çeşme başı dalaşı, karı kızan dalgası. Arsa duvar kavgası, (bıçağı göstererek) eeeyiii biçaaak
              bilerim.
              Derviş — Bana derler Derviş Dayı. Bütün sermayem (daktiloyu gösterir) şu kutu. Adliyenin orda
              beklerim. Adi sıla mektubunu yetmiş beşe, istidayı üç kâğıda yazarım.
              Hidayet — Benim adım Hidayet. Sineklide doğmuş, ilkokulu üçe kadar okumuşum. Yeni hayat sata-
              rım, yeni çıkan şarkılar. Sinekli Dağ’ın Efesi Keşanlı Ali Destanını satarım.
              Niyazi — Ben hamalım. Adım Beş Vakit Niyazi. Soyadım Sefer. Yedi çocuk, karım, bacım, kayna-
              nam. Hepsinin rızkı şu iple semer.
              Şerif — Bana derler Şerif Abla. Üç kapıda helalar var ya! Anladın değil mi neyin nesi, yüz numara
              mütevellisi. He ya helacıyız, böyle yazılmış yazımız.
              Şişman Polis — (Kenardan düdük çalarak gelir.) Bana Şişman Polis derler. Ben nizamın bekçisiyim.
              Miting mi var, grev mi var, hepsi kitaba uymalı. Burda oyun oynanıyorsa, adam gibi bir oyun olmalı.
              Yani hissi olmalı, milli olmalı. Sonunda vatandaşa bir dersi ibret çıkmalı.
                                                                           Haldun Taner, Keşanlı Ali Destanı



              Kelime Dağarcığı
              mütevelli: Bir vakfın yönetimi kendisine verilmiş olan kimse.








                                                                                                   507
   504   505   506   507   508   509   510   511   512   513   514