Page 506 - Türk Dili ve Edebiyatı - 10 | Beceri Temelli
P. 506
245 TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
BÖLÜM 1
(Perde açıldığı zaman iki ayrı evin birer köşesi görünür. Bunlardan birinde Sabri ile Vezan oturmak-
tadır. Oyun başladığı zaman Sabri ayakta sinirli, durmadan gezinir. Vezan ise sabahlıkla kanepenin
bir tarafına oturmuş tırnaklarına oje yapmakla meşguldür. Yanı başındaki komodinin üzerinde telefon
vardır. Tevfiklerin evinde hareket görülmüyor. Buranının dikkate değer eşyası dört kişilik bir oyun ma-
sası ile modern bir vitrin, bir de uzun ayaklı bir abajur. Bu evin telefonu da vitrinin yanındadır. Her iki
evin sokak kapılarının zil sesi birbirinden anlaşılır bir şekilde farklıdır.)
SABRİ — Bütün bir hafta çalış, kafa patlat, sonra da bir cumartesin, bir pazarın olmasın!
VEZAN — Bugün Selvilere gidiyoruz ya!
SABRİ — Oyun, yine oyun, yine oyun! Kuzum daha hoş, gönül açacak bir şey yapamaz mıyız?
VEZAN — Tuhafsın Sabri. Hiçbir şeyden memnun olmazsın (Dargın) Çocuk gibi durmadan seni mi
avutacağım?
(…)
Ahmet Kutsi Tecer, Bir Pazar Günü
1. Metinde rejisör, perdecinin sözde hatasını anlatırken Biz sahneye yeni çıkmalarız. Aslında hepimiz
orta oyuncusuyuz. ifadesiyle sahne tecrübelerinin olmadığı ve bu yüzden böyle bir duruma düştük-
leri anlatılmıştır. Cümle bunun dışında ne gibi mesajlar içermektedir? Yorumlayınız.
2. Metindeki Efendim orta oyununun modası artık geçti. Bizler de sahneye göç ettik. ifadesini düşündü-
ğünüzde seyircinin modern tiyatroyu orta oyununa tercih etme sebebi ne olabilir?
3. Rejisörün oyun sırasında seyirciye hitaben yaptığı konuşmaların oyuna katkısı konusunda neler
düşünüyorsunuz?
4. Metnin ön oyun bölümünün perdecinin yaptığı zamanlama hatası sonrası oluşan bir karışıklık de-
ğil, oyunun bir parçası olduğunu gösteren unsurlar nelerdir?
504
Hazırlayan: Halil Kürşat SEZGİNER