Page 563 - Türk Dili ve Edebiyatı - 10 | Beceri Temelli
P. 563
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10 274
7.ÜNİTE> Anı (Hatıra) Kazanım A.4.9: Metinde ortaya konulan bilgi ve yorumları ayırt eder.
Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi Alan Becerileri: Okuma Becerisi
Etkinlik İsmi Necatigil 100 Yaşında! 20 dk.
Metinde ortaya konulan bilgi, tespit ve yorumları ayırt ederek bilgi cümlelerini yorum cümlelerine Bireysel
Amacı
dönüştürebilmek.
Yönerge Aşağıdaki metni okuyup soruları metne göre cevaplandırınız.
(Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)
Okulumuzun Sevilen Öğretmeni
"Öğrencisi olmaktan gurur duyduğum Behçet Necatigil, Kabataş Erkek Lisesi’yle özdeşleşmiş edebi-
yat öğretmenimizdi. Okulla öyle özdeşleşmişti ki kendisinin de ortaokul ve lise öğrencisi oldu-
ğu okulumuzda öğretmenlik mesleğinin en uzun bölümünü geçirdi. Kabataş Lisesi’nde ona duyulan
sevgi ve saygı şaşırtıcı değildir. Onun Kabataş Lisesi öğrencileriyle ilişkisi mezuniyetlerinden
sonra da devam etmiştir. Öğrencilik yılları kadar mezuniyet sonrasında da anılarımız vardır.
Bizim dönemimiz onun öğretmenliğinin on ile on dördüncü yılları arasıdır. Otuz dört, otuz
sekiz yaşlarında genç bir edebiyat hocasıydı. Aynı zamanda edebiyat çevrelerinde sevilen, saygın-
lığı olan bir şair, usta bir çevirmendi.1935’ten başlayarak çeşitli dergilerde yer alan şiirleriyle adını
duyuran Necatigil,1945’te yayımladığı ilk şiir kitabı “Kapalı Çarşı” ile dikkatleri çekmişti. Yeni şiir
akımının içinde yer almakla birlikte bu akım içinde gerek ele aldığı konular, gerek onları işle-
me ve anlatma biçimiyle özellikle kendine özgü şiir diliyle çok farklı bir konumu vardır. Behçet
Necatigil, 20. yüzyıl Türk edebiyatında özel bir yeri olan şair, yazar ve çevirmenlerin başında gelir.
63 yıllık ömrünün 32 yılını öğretmen, 44 yılını edebiyatçı olarak yaşamıştır. Asıl mesleği olan öğ-
retmenlik yanında çok yoğun edebiyat çalışmalarıyla uğraşmıştır. İlk şiirini yazdığı 19 yaşından
ölüm tarihi olan 1979 yılına kadar geçen 44 yıla 14 şiir kitabı, 4 radyo oyunları kitabı, 3 sözlük ve 32
kitap çevirisi sığdırdı. Bu rakamlar Necatigil’in ne kadar üretken bir şair, yazar ve çevirmen
olduğunu göstermektedir.
Lisemizde renkli bir edebiyat öğretmenleri kadrosu vardı. Fakat başka öğretmenlerin sınıf-
larında okuyan öğrenciler de Necatigil’in çevresindeydi. Mezuniyet sonrasında edebiyat ve sanata
uzak kaldıklarını düşündüğü öğrencilerine sitem ederdi. Yükseköğrenimden sonra doktora için
gittiğimiz yurtdışında üç eski öğrencisi olarak bize de böyle bir sitemi olmuştu. Kendisine yaz-
dığım bir mektuba verdiği cevapta şöyle demişti: “Eğer meslek öğrenimleriniz dışında elinizde
bunca imkân varken edebiyatla ilginizi kestinizse hiç hatırlamayın beni, Kabataş beraberliklerini
silin bir kalem!”
Hikmet Sami Türk, Varlık Dergisi
1. Aşağıdaki tabloda yorum ve bilgi cümleleriyle ilgili bilgilendirme yapılmıştır. Bu bilgilendirmeden
yararlanarak metinde tespit ettiğiniz ikişer bilgi ve yorum cümlesini tablodaki boşluklara yazınız.
Yorum Cümleleri Bilgi Cümleleri
• Kişisel bir görüş söz konusudur. • Kişisel bir görüş söz konusu değildir.
• Konu ile ilgili bilgi verilmez. • Amaç bilgi vermektir.
561