Page 563 - Türk Dili ve Edebiyatı - 10 | Beceri Temelli
P. 563

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10           274

             7.ÜNİTE> Anı (Hatıra)     Kazanım A.4.9: Metinde ortaya konulan bilgi ve yorumları ayırt eder.
             Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi   Alan Becerileri: Okuma Becerisi

             Etkinlik İsmi                     Necatigil 100 Yaşında!                                20 dk.
                        Metinde ortaya konulan bilgi, tespit ve yorumları ayırt ederek bilgi cümlelerini yorum cümlelerine             Bireysel
             Amacı
                        dönüştürebilmek.
              Yönerge  Aşağıdaki metni okuyup soruları metne göre cevaplandırınız.
                     (Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)


                                           Okulumuzun Sevilen Öğretmeni

               "Öğrencisi olmaktan gurur duyduğum Behçet Necatigil, Kabataş Erkek Lisesi’yle özdeşleşmiş edebi-
               yat öğretmenimizdi.  Okulla  öyle  özdeşleşmişti  ki  kendisinin  de  ortaokul  ve  lise  öğrencisi  oldu-
               ğu  okulumuzda öğretmenlik mesleğinin en uzun bölümünü geçirdi. Kabataş Lisesi’nde ona duyulan
               sevgi ve saygı şaşırtıcı değildir.  Onun  Kabataş  Lisesi  öğrencileriyle  ilişkisi  mezuniyetlerinden
               sonra  da  devam  etmiştir.  Öğrencilik yılları kadar mezuniyet sonrasında da anılarımız vardır.
               Bizim  dönemimiz  onun  öğretmenliğinin  on  ile  on  dördüncü  yılları  arasıdır.  Otuz  dört,  otuz
               sekiz yaşlarında genç bir edebiyat hocasıydı. Aynı zamanda edebiyat çevrelerinde sevilen, saygın-
               lığı olan bir şair, usta bir çevirmendi.1935’ten başlayarak çeşitli dergilerde yer alan şiirleriyle adını
               duyuran Necatigil,1945’te yayımladığı ilk şiir kitabı “Kapalı Çarşı” ile dikkatleri çekmişti. Yeni şiir
               akımının içinde yer almakla birlikte bu akım  içinde  gerek  ele  aldığı  konular,  gerek  onları  işle-
               me  ve  anlatma  biçimiyle  özellikle  kendine  özgü  şiir diliyle çok farklı bir konumu vardır. Behçet
               Necatigil, 20. yüzyıl Türk edebiyatında özel bir yeri olan şair, yazar ve çevirmenlerin başında gelir.
               63 yıllık ömrünün 32 yılını öğretmen, 44 yılını edebiyatçı olarak yaşamıştır. Asıl mesleği olan  öğ-
               retmenlik yanında  çok yoğun  edebiyat  çalışmalarıyla  uğraşmıştır.  İlk şiirini yazdığı 19 yaşından
               ölüm tarihi olan 1979 yılına kadar geçen 44 yıla 14 şiir kitabı, 4 radyo oyunları kitabı, 3 sözlük ve 32
               kitap  çevirisi  sığdırdı.  Bu  rakamlar  Necatigil’in  ne  kadar  üretken  bir  şair,  yazar  ve  çevirmen
               olduğunu göstermektedir.

               Lisemizde  renkli  bir  edebiyat  öğretmenleri  kadrosu  vardı.  Fakat  başka  öğretmenlerin  sınıf-
               larında okuyan öğrenciler de Necatigil’in çevresindeydi. Mezuniyet sonrasında edebiyat ve sanata
               uzak kaldıklarını düşündüğü  öğrencilerine  sitem ederdi.  Yükseköğrenimden  sonra  doktora  için
               gittiğimiz yurtdışında  üç eski öğrencisi  olarak  bize  de  böyle  bir  sitemi  olmuştu.  Kendisine  yaz-
               dığım  bir  mektuba  verdiği  cevapta  şöyle demişti:  “Eğer meslek öğrenimleriniz dışında  elinizde
               bunca  imkân  varken  edebiyatla  ilginizi kestinizse  hiç hatırlamayın beni, Kabataş beraberliklerini
               silin bir kalem!”


                                                                           Hikmet Sami Türk, Varlık Dergisi



             1.  Aşağıdaki tabloda yorum ve bilgi cümleleriyle ilgili bilgilendirme yapılmıştır. Bu bilgilendirmeden
                 yararlanarak metinde tespit ettiğiniz ikişer bilgi ve yorum cümlesini tablodaki boşluklara yazınız.

                               Yorum Cümleleri                             Bilgi Cümleleri

                    • Kişisel bir görüş söz konusudur.         • Kişisel bir görüş söz konusu değildir.
                    • Konu ile ilgili bilgi verilmez.          • Amaç bilgi vermektir.













                                                                                                   561
   558   559   560   561   562   563   564   565   566   567   568