Page 569 - Türk Dili ve Edebiyatı - 10 | Beceri Temelli
P. 569

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10           277

             7.ÜNİTE> Anı (Hatıra)     Kazanım A.4.10: Metinde yazarın bakış açısını belirler.
             Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi   Alan Becerileri: Okuma Becerisi

             Etkinlik İsmi                         Anlatan Kim?                                      20 dk.
             Amacı      Öğretici metinlerde yazar ve anlatıcının aynı kişi olduğunu fark edebilmek.             Bireysel

              Yönerge  Aşağıdaki metni okuyunuz ve soruları metne göre cevaplayınız.
                     (Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)


                                                    Mavi Sürgün

               (…)
               Annemin Taksim’deki binasının ilk katını bir İngiliz subayı işgal etmişti. Altı oda mıydı ne? İngiliz
               cihet-i askeriyesi aylık kirayı altı lira olarak saptamıştı. Fakat Terkos şirketi suyu kesince subay dı-
               şarıdan kovalarla su getirtiyordu. Bu su parası kiradan düşülünce annem borçlu çıkıyordu. Aradan
               bir yılı aşan bir zaman geçtikten sonra annem şikâyet komisyonuna gidip durumu bildirmemi rica
               etti. Şikâyet komisyonu yani “Claims commissiotı” Pangaltı’daki eski Harbiye Mektebindeydi. Orası
               yabancı kuvvetler tarafından işgal edilmişti. Bir gün, vaktiyle Harbiye Mektebi olan binanın kapısına
               vardım. Kapıda askerler nöbet bekliyorlardı. Kapıdan yanıma bir polis taktılar. Bana yolu göstermesi
               için değil fakat bir fena niyette bulunmayayım diye. Uzun bir koridordan geçtik. O koridorda mer-
               mer levhalar üzerine Harbiye’den subay çıkıp savaş meydanlarında şehit olanların adları oyulmuştu.
               Üzüldüm. Şikâyet komisyonu odasına vardım. Komisyon, topu topu bir İngiliz onbaşısından ibaret-
               miş; ona durumu anlattım. Birdenbire herif yüzüme tabanca patlatırcasına “Sen kendini beyaz insan
               mı sanıyorsun?” diye haykırdı. Ben de “Senin kadar beyazım!” dedim. Hemen herif cebinden bir
               düdük çıkartıp aceleyle öttürdü. Binanın uzak, yakın çeşitli odalarından başka düdük sesleri buna
               cevap verdi. Demek ki gelen şikâyetçiyi korkutmak için böyle bir tertibe başvuruyorlardı? Arkamı
               dönünce arkamda on kadar asker sıralanmış olduğunu gördüm. Ses çıkarmadım. “Hiçbir diyeceğim
               yok, haklısınız.” dedim, o koridordan geçerek çıkıp gittim. O sırada bir arkadaşla konuşurken arka-
               daş İstanbul’dan, şehir hâlâ bir Türk şehriymiş gibi söz ediyordu. Kendisine çok yanıldığını, Fatih’in
               beş yüz yıl önce İstanbul’u fethettiği gibi biz de şimdi şehri ikinci kez fethetmezsek şehrin bir Türk
               şehri sayılamayacağını söyledim. İşin gerçeği bundan ibaretti.


                                                                           Halikarnas Balıkçısı, Mavi Sürgün
               Kelime Dağarcığı:
               cihet: Yön, yan, taraf. tertip: Uygun bir sıraya, düzene koyma, sıralama; hile, düzen, komplo.


             1.  Okuduğunuz metinde anlatıcı kimdir? Metinden cümle örnekleri bularak açıklayınız.











             2.  Öğretici metinlerde anlatıcının okurda gerçeklik duygusu uyandırmasıyla ilgili neler söyleyebilirsiniz?














                                                                                                   567
   564   565   566   567   568   569   570   571   572   573   574