Page 573 - Türk Dili ve Edebiyatı - 10 | Beceri Temelli
P. 573
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10 279
7.ÜNİTE> Anı (Hatıra) Kazanım A.4.10: Metinde yazarın bakış açısını belirler.
Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi Alan Becerileri: Okuma Becerisi
Etkinlik İsmi Onun Gibi Bakmak 25 dk.
Amacı Metinde yer alan bakış açısını belirleyebilmek. Bireysel
Yönerge Aşağıdaki metni okuyunuz ve soruları metinden hareketle cevaplayınız.
(Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)
Atatürk’ün İzinde Bir Ömür Böyle Geçti
“İnsan ömrü yapacak işlerin azameti karşısında çok cüce kalıyor Gökçen... Geçtiğimiz yerlerde fabri-
kalar görmek istiyorum, ekilmiş tarlalar, düzgün yollar, elektrikle donanmış köyler, küçük fakat canlı
tertemiz sağlıklı insanların yaşayabilecekleri evler... Büyük yemyeşil ormanlar görmek istiyorum.
Gürbüz çocukların, iyi giyimli çocukların, yüzleri sararmamış, dalakları şiş olmayan çocukların oku-
duğu okullar görmek istiyorum...
İstanbul’da ne medeniyet varsa, Ankara’ya da o medeniyeti getirmeğe çalışıyorsak, İzmir’i nasıl ma-
mur kılıyorsak, yurdumuzun her tarafını aynı medeniyetle kavuşturalım istiyorum. Dedim ya insan
ömrü çok büyük işleri başarabilecek kadar uzun değil... Mamur olmalı Türkiye’nin her tarafı, müref-
feh olmalı...
Devletin yapamadığını, yapamayacağını, millet, milletin yapamadığını yapamayacağını devlet yap-
malı... Her şey yalnız devletten ya da her şey yalnız milletten beklemek doğru olmaz... Devlet ve
millet daima el ele olmalıdır, ülke sorunlarını göğüslemede...
Ben yapabildiğim kadarını yapayım, sonra ne olursa olsun demek yok benim kitabımda. Geleceği,
geleceğin Türkiye’sini, geleceğin halkını düşünmek görevimdir. Bir iş aldık üzerimize, bir savaşın
üstünden geldik, şimdi ekonomik alanda savaş veriyoruz. Daha da vereceğiz. Bu heyecanı yaşatmak,
bu heyecanın ürünlerini görmek istiyorum.”
(…)
Sabiha Gökçen, Atatürk’ün İzinde Bir Ömür Nasıl Geçti
Kelime Dağarcığı:
azamet: Ululuk, büyüklük. Gürbüz: Sağlam, güçlü. mamur: Bayındır. müreffeh: Gönençli.
1. Metinde geçen “Ben yapabildiğim kadarını yapayım, sonra ne olursa olsun demek yok benim kita-
bımda. Geleceği, geleceğin Türkiye’sini, geleceğin halkını düşünmek görevimdir.” cümleleri metinde
yer alan bakış açısı ilgili hangi ipuçlarını vermektedir? Açıklayınız.
571