Page 63 - Türk Dili ve Edebiyatı - 10 | Beceri Temelli
P. 63

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10          28

             1.ÜNİTE > Giriş  Kazanım A.4.11: Metinde fikrî, felsefi veya siyasi akım, gelenek veya anlayışların yansımalarını değerlendirir.
             Alan Becerileri: Okuma Becerisi  Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
             Etkinlik İsmi                        Türk Yazınında Din                             15 dk.
             Amacı     Metinlerdeki sanat anlayışını kavrayabilmek.                              Bireysel


              Yönerge  Aşağıdaki metinleri okuyunuz ve soruları cevaplayınız.
                     (Metinler, asıllarına sadık kalınarak alınmıştır.)


              1. Metin
                                           İslâmlık’tan Önceki Türk Yazını

              Sözlü yazında, destanlardan başka, koşuk, sagu ve sav adı verilen ürünler de vardır. Koşuk, günü-
              müzdeki koşma yapısındadır; konu olarak başta doğa olmak üzere yaşamla ilgili tüm konuları işler.
              Sagu, günümüz Halk yazınındaki ağıtın kaynağıdır. Savlar, bu günkü anlamda atasözleridir. Koşuk-
              larda ve sagularda Türklerin göçebe ve yarı-göçebe, doğa ile iç içe olan yaşayışlarının özellikleri gö-
              rülmektedir. Betimlemeler somut bir dille yapılır; soyut düşünme biçimi henüz bu dönemde yoktur.
              Elimizdeki koşuk, sagu ve sav örnekleri, Kaşgarlı Mahmud’un 1072-1074 yılları arasında yazdığı
              Divânü Lûgat-it-Türk (Türk Dilleri Sözlüğü) adlı kitabıyla ilk kez yazıya geçirilmiş ve unutulmaktan
              kurtarılmıştır. Koşuklar ve sagular, besteli olarak söylenirdi.

              Bu dönem şiirine örnek olarak, Eski Türk şiiri kitabından “Tañ Teñri” ilâhisinin metnini ve çevirisini
              verelim:

                                                  (Günümüz Türkçesi)
              tañ teñri kelti                     tan tanrı geldi
              tañ teñri özi kelti                 tan tanrı kendisi geldi
              turuñlar kamag begler kadaşlar      kalkınız, bütün beyler, kardeşler
              tañ teñrig ögelim                   tan tanrıyı övelim
                                                                               Kemal Bek, Eski Türk Yazını

              2. Metin
                                        XIII. Yüzyılda Anadolu’da Türk Yazını
              Tasavvufa göre, insanın dünyadaki görevi Tanrı’ya ulaşarak onun varlığında yok olmaktır (fenâfillâh).
              İnsan gibi, bütün varlıklar da Tanrı’yı kendi dillerinde ve hallerinde arar, ona ulaşmaya çalışırlar. Ön-
              celeri Yunus’un olduğu sanılan ama sonra bir başka Yunus’un olduğu anlaşılan bir ilâhîde, bu şöyle
              dile getirilmektedir:
              Dağlar ile taşlar ile
              Çağırayım Mevlâm seni
              Seherlerde kuşlar ile
              Çağırayım Mevlâm seni
                                                                               Kemal Bek, Eski Türk Yazını


             1.  1. metinden hareketle  İslamiyet’ten önceki dönemde, Türk edebiyatındaki sanat anlayışı  hakkında
                neler söyleyebilirsiniz?












                                                                                                    61
   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68