Page 79 - Türk Dili ve Edebiyatı - 10 | Beceri Temelli
P. 79
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10 36
1.ÜNİTE > Giriş Kazanım A.4.13: Yazar ve metin arasındaki ilişkiyi değerlendirir.
Alan Becerileri: Okuma Becerisi Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
Etkinlik İsmi Şairler de Tarihe Işık Tutar 20 dk.
Amacı Edebî ürünlerimizin toplumun tarihine ve dinine nasıl yer verdiğini kavrayabilmek. Bireysel
Yönerge Aşağıdaki metni okuyunuz ve soruları cevaplayınız.
(Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)
Çanakkale Şehitlerine
(…)
Şüheda gövdesi, bir baksana, dağlar, taşlar…
O, rükû olmasa, dünyada eğilmez başlar.
Vurulup tertemiz alnından, uzanmış yatıyor;
Bir hilâl uğruna, yâ Rab, ne güneşler batıyor!
Ey, bu topraklar için toprağa düşmüş asker!
Gökten ecdâd inerek öpse o pâk alnı değer.
Ne büyüksün ki kanın kurtarıyor Tevhîd’i…
Bedr’in arslanları ancak, bu kadar şanlı idi...
Sana dar gelmeyecek makberi kimler kazsın?
“Gömelim gel seni târîhe!” desem, sığmazsın.
Herc ü merc ettiğin edvâra da yetmez o kitâb…
Seni ancak ebediyyetler eder istîâb.
“Bu taşındır” diyerek Kâ’be’ yi diksem başına,
Rûhumun vahyini duysam da geçirsem taşına.
(…)
Mehmet Âkif Ersoy, Safahat
Kelime Dağarcığı
ecrâm: Cansız cisimler. edvar: Çağlar, devirler. fecr: Sabahın alaca
karanlığı. hercümerç: Altüst, karmakarışık, darmadağınık, allak bullak.
istîâb: İçine sığma. ridâ: Örtü.
1. Okuduğunuz bu manzumede din olgusunun nasıl işlendiğine dair görüşlerinizi yazınız.
77