Page 62 - Tarih 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 62

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                            TARİH 11          29

              4.ÜNİTE > Devrimler Çağında Değişen Devlet-Toplum İlişkileri
             Kazanım 11.4.3: Ulus devletleşme ve endüstrileşme süreçlerinin sosyal hayata yansımalarını analiz eder.
             ç) Avrupa devletleriyle girilen siyasi ve askerî rekabet çerçevesinde açılan kurumlara (Hendesehane ve Mühendishaneler, Mekteb-i Harbiye, Tıbbiye,
                Mülkiye ve diğer meslek okulları) ve II. Mahmud Dönemi’nden itibaren zorunlu örgün eğitimin başlatılmasına değinilir.
             Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi  Alan Becerileri: Tarihsel Analiz ve Yorum Becerisi
             Etkinlik İsmi                      EĞİTİM SEFERBERLİĞİ                              20 dk.
             Amacı      Eğitim kurumları ve politikalarının siyasi ve sosyal hayattaki önemini değerlendirebilme.  Bireysel



              Yönerge  Aşağıdaki soruları metni dikkate alarak cevaplayınız.





                                           EĞİTİMDE MODERNLEŞME
                Osmanlı Devleti’nde Lale Devri’nden itibaren çeşitli Avrupa başkentlerine gönderilen elçiler va-
                sıtasıyla buralardaki özellikle medeniyet ve maarifle ilgili hususlar tespit edilerek, uygulanması
                mümkün olanlar hayata geçirilmeye çalışılmıştır. I. Mahmud, III. Mustafa, I. Abdülhamid ve
                III. Selim dönemlerinde Batı ile ilişkiler geliştirilmiştir. Bu bağlamda Mühendishane-i Bahr-i
                Hümâyûn (Deniz Harp Okulu), Mühendishane-i Berrî-i Hümâyûn (Kara Harp Okulu), Askerî
                Tıbbiye ve Harbiye Mektebi’nin açılışları gerçekleşmiştir.
                Tanzimat Fermanı’nın ilanı akabinde “Osmanlılık” ideali gündeme gelmiş ve bir “Osmanlı insan
                tipi” yaratmak için eğitimden faydalanmak yoluna gidilmiştir. Askerî okullar, sivil okullar, mes-
                lek okulları, teknik okullar ve öğretmenlik okullarının büyük gelişme gösterdiği bu dönemde,
                yabancılar ve azınlıklar da Tanzimat ve Islahat fermanlarının kendilerine tanıdığı özgürlükler-
                den yararlanarak eğitimde önemli mesafeler almışlardır. Aynı zamanda eğitim ve öğretim, bir
                bilim olarak görülmeye başlanmış, okul ve sınıf ortamının düzenlenmesine, yeni ders araç ve
                gereçlerinin kullanılmasına ve yeni öğretim yöntemlerinin denenmesine çalışılmıştır.
                II. Abdülhamid Dönemi eğitim tarihi açısından önemli bir dönüm noktası olmuştur. “Osmanlı-
                lık” idealine bağlı, dindar, itaatkâr ve devletine ve padişaha sadık insan tipi yetiştirilmeye çalışılan
                bu dönemde, anayasaya eğitimle ilgili maddeler konmuştur. Ülkede bulunan çeşitli kesimlerin
                din ve inançlarıyla ilgili eğitim usullerine karışılmaması hükme bağlanmıştır. Birçok meslek ve
                sanat okulu açılmış, özel eğitim gelişme göstermiş, genel eğitim ve okullar yaygınlaşmış, kızların
                ortaöğretim düzeyinde eğitiminde gelişme sağlanmış, eğitim sorunları ve akımları tartışılmış,
                kızlar için ilk kez bir lise ile bir yükseköğretim kurumu açılmış, ilk resmî anaokulları açılmış,
                medreselerin ıslahı fikirleri gündeme gelmiştir.

                   Ünal, U.(2014). Arşiv Belgelerine Göre Osmanlı Eğitiminde Modernleşme. İstanbul: Devlet Arşivleri Genel Müdürlüğü Osmanlı Arşivi
                                                                   Daire Başkanlığı Yayınları. (s. 3-4’ten düzenlenmiştir.)








             1.  “Osmanlılık” idealinin amacına dair neler söylenebilir?













                                                                                                    61
   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67