Page 137 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 137
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11 66
3. ÜNİTE > Şiir Kazanım A.1.2: Şiirin temasını belirler.
Alan Becerileri: Okuma Becerisi Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
Etkinlik İsmi Şiirdeki Hâkim Duyguyu Belirliyorum 25 dk.
Amacı Şiirde hâkim olan duyguyu (temayı) şiirin bütünlüğü içinde belirleyebilmek. Bireysel
Yönerge Aşağıdaki metni okuyunuz. Metinden hareketle soruları cevaplayınız.
(Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)
Murabba
Sıdk ile terk edelim her emeli her hevesi
Kıralım hâil ise azmimize ten kafesi
İnledikçe eleminden vatanın her nefesi
Gelin imdada diyor bak budur Allah sesi
Bize gayret yakışır, merhamet Allah’ındır
Hükm-i âtî ne fakîrin ne şehenşâhındır
Dinle feryadını kim terceme-i âhındır
İnledikçe ne diyor bak vatanın her nefesi
Mahveder kendini bülbül bile hürriyyet için
Çekilir mi bu belâ âlem-i pür-mihnet için
Din için devlet için can çekişen millet için
Azme hâil mi olurmuş bu çürük ten kafesi
Memleket bitti yine bitmedi hâlâ sen ben
Bize bu hâl ile bizden büyük olmaz düşmen
Dest-i a’dâdayız Allah için ey ehl-i vatan
Yetişir terk edelim gayri hevâ vü hevesi
(Fe’ilâtün/Fe’ilâtün/Fe’ilâtün/Fe’ilün)
Nâmık Kemâl
Aydın Oy, Yüzyıllar Boyunca Tekirdağlı Şairler ve Yazarlar
Kelime Dağarcığı:
âlem-i pür-mihnet: Zahmet (sıkıntı) dolu dünya. azim: Sabır (sebat) ile çalışma. dest-i a’dâ: Düşman eli. ehl-i vatan: Vatan
ehli. elem: Keder. feryâd: Bağırıp çağırma, figan. hâil: Engel. hevâ vü heves: Boş ve geçici arzu. hükm-i âtî: Geleceğin hük-
mü. sıdk: İçtenlikle. şehenşâh: Şahlar şahı, en büyük padişah. terceme-i âh: Ahın (inlemenin) tercümesi.
135