Page 139 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 139
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11 67
3. ÜNİTE > Şiir Kazanım A.1.2: Şiirin temasını belirler.
Alan Becerileri: Okuma Becerisi Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
Etkinlik İsmi Şiirin Temel Taşı 25 dk.
Amacı Şiirin temasını belirleyebilmek. Bireysel
Yönerge Aşağıdaki metni okuyunuz. Metinden hareketle soruları cevaplayınız.
(Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)
At
Bir gemle bağlanan yağız at şaha kalkıyor,
Gittikçe yükselen başı Allah’a kalkıyor!
Son macerayı dinlememiş varsa anlatın;
Ram etmek isteyenler o mağrur, asil atın,
Beyhudedir, her uzvuna bir halka bulsa da;
Boştur köpüklü ağzına gemler vurulsa da…
Coştukça böyle sel gibi bağrında hisleri
Bir gün başında kalmayacak seyisleri!
Son şanlı macerasını tarihe anlatın:
Zincir içinde bağlı duran kahraman atın
Gittikçe yükselen başı Allah’a kalkıyor;
Asrın baş eğdi sandığı at şaha kalkıyor!
Faruk Nafiz Çamlıbel, Han Duvarları Toplu Şiirler
Kelime Dağarcığı:
beyhude: Yararsız, anlamsız. gem: Atı yönlendirmek için ağzına takılan demir araç. mağrur: Gururlu. ram etmek: Boyun
eğdirmek, itaat ettirmek. seyis: At bakıcısı. yağız: Gövdesi kızıl, ayakları ve yelesi koyu renkli olan at, doru.
1. Faruk Nafiz, 19 Mayıs 1919’da başlayan Millî Mücadele’yi büyük bir heyecanla ve coşkuyla karşıla-
mış, duygularını anlatmak için de At şiirini yazmıştır.
a) Bu şiirdeki “at” kimi/neyi temsil etmektedir?
b) Şiirin bağlamından hareketle Bir gün başında kalmayacak seyisleri! dizesini açıklayınız.
137