Page 203 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 203

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11            99

             4.ÜNİTE > Makale  Kazanım A.4.5: Metindeki anlatım biçimlerini, düşünceyi geliştirme yollarını ve bunların işlevlerini belirler.
             Alan Becerileri: Okuma Becerisi  Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
             Etkinlik İsmi                     Düşüncenin Farklı Yolları                         25 dk.
             Amacı      Metindeki anlatım biçimlerini, düşünceyi geliştirme yollarını ve bunların işlevlerini belirleyebilmek. İki metni   Bireysel
                        anlatım biçimleri ve düşünceyi geliştirme yolları açısından karşılaştırabilmek.


              Yönerge  Aşağıdaki metni okuyunuz ve soruları cevaplayınız.
                     (Metin düzenlenmiştir.)


                                     Veri Odaklı Hata Teşhis Sistemi Geliştirilmesi
              Günümüzde CNC tezgâhları üretimin her alanında kullanılarak kolaylık sağlamaktadır. Bir parça
              belirli standartlarda, insan hatasını en aza indirerek üretilmek istenirse CNC tezgâhları bir numaralı
              tercih olmaktadır. Tezgâhların çalışması, hem enerji ve diğer kaynaklar hem de iş gücü açısından
              oldukça maliyetli araçlardır. Bu durumda tezgâhların kullanımında verimlilik gündeme gelmekte-
              dir. Bir tezgâh ne kadar verimli kullanılırsa üretime o kadar fazla katkısı olmaktadır ve daha düşük
              maliyetle daha fazla üretim yapabilmektedir. Bunun yanında, çizelgeleme fabrikalar için ciddi sorun
              teşkil etmektedir. Hangi makineye ne kadar iş verilebilir? Bir makinenin iş yoğunluğuna göre farklı
              makinelere iş verme, üretim planlama açısından önem arz etmektedir (Yılmaz ve Gürel, 2019).
              Üretim planlama işlemlerine çözüm üretmek amacıyla, tezgâhtan alınan veriler ile birçok analiz yap-
              mak mümkündür. Bu verilerle gerçek zamanlı arıza alarmları ve ekranlama yapılabilmektedir. Geç-
              mişe yönelik veri analizi ve vardiyalar arasında çalışma farkları ile personel takibi yapılabilir. Gün-
              lük, aylık temelli çalışma analizleri yapılabilir. Makinenin kendi kapasitesinin ne kadarını kullanmış
              olduğunun cevabı verilebilir. Ayrıca, üretim planlamaya göre ne kadar üretim yapılacaktı, ne kadar
              üretildi, uzun süre çalışmayan cihazların arızalı parçası var mı gibi soruların yanıtı verilebilir. Planlı
              plansız duruş analizi, kapalı durum analizi ile cihazın neden çalışmadığı gibi durumlar da tespit
              edilebilir (Yılmaz ve Gürel, 2019).
              Üretim planlamanın önemli bir problemi de plansız bakımların getirdiği maliyettir. İş aksamalarını
              önlemek adına önceden planlanabilen bir bakım yöntemi işletmeler açısından oldukça değerli ola-
              bilir. Bu bağlamda etkili olabilecek yenilikçi yöntemler, önleyici bakım ve olası aykırılık durumları-
              nın önceden tespitini içerebilir. Günümüzde oldukça popüler olan makine öğrenmesi yöntemleri ile
              önleyici bakım ve aykırılık tespiti yapılabilir. Örneğin, titreşim, sıcaklık, amper bilgileri ile bir CNC
              tezgâhında hangi ucun ne zaman bozulacağının tahmini yapılabilir. Yüzeyin pürüzlü olma durumu
              gelen veriler ile tahmin edilebilir. Geçmiş verilere bakılarak ilerde bu cihazla ne kadar parça üreti-
              lebileceği analizi yapılabilir. Tezgâhtan duyarga (sensör) veri değerlerini alarak üzerinde takılı ucun
              ne kadar aşındığını, bu aşınmanın parça üzerinde etkileri tespit edilebilir (Yılmaz ve Gürel, 2019).

              (…)
                                 Metin Yılmaz, Ahmet Yazıcı, Eyüp Çınar, Veri Odaklı Hata Teşhis Sistemi Geliştirilmesi

             1.  Okuduğunuz makalede “CNC tezgâhlarının üretimin her alanında kullanılmasının kolaylık sağladı-
                ğı” yargısına okuru inandırmak için nasıl bir yol izlenmiştir? Açıklayınız.

















                                                                                                   201
   198   199   200   201   202   203   204   205   206   207   208