Page 207 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 207

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11          101

             4.ÜNİTE > Makale  Kazanım A.4.6: Metnin görsel unsurlarla ilişkisini belirler.
             Alan Becerileri: Okuma Becerisi  Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
             Etkinlik İsmi                        Çocuk ve Edebiyat                              30 dk.
             Amacı      Çocuk edebiyatının görsel ögelerle ilişkisini ifade edebilmek.           Bireysel


              Yönerge  Aşağıdaki metni okuyunuz ve soruları cevaplayınız.
                     (Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)


                                           Çocuk Edebiyatında Görsel Öge
              (…)

              İnsan okur-yazar olmadan önce çizen, çizgileri ile mesaj veren, duygu ve düşüncelerini aktaran bir
              varlıktır. Bu eğilimi mağara resimlerinden çocuklardaki çizme tutkusuna değin izleyebiliriz. Ço-
              cuklar da okur-yazar olmadan önce bir çizer, çizgileri okuyan, anlayan ve yorumlayan varlıklardır.
              Tanpınar bu yatkınlığı, “Acaba arının bal yapışı gibi, çocuk da resim mi yapar?” diye sorarak dile ge-
              tirir. Çocukların resimlerle ve çizgilerle olan ilişkisi, harflerle olan ilişkisinden önce gelir. Çizme eği-
              limi, daha sonraki dönemlerde de devam eder. Bu konudaki gerileme, okuma yazma öğrenilmesiyle,
              belki de, çizmenin çok da kolay bir iş olmadığının anlaşılması ile başlar. Yine de çizme sevgisinin,
              çizgileri okuma ve anlama eğiliminin hep bir heves olarak sürüp gittiği söylenebilir.

              Çocuk edebiyatını tanımlayan yazarı değil, okurudur. Çocuk edebiyatı, okuru çocuk olan, hayatı ve
              olayları çocuğun algı düzeyine uygun bir biçimde yorumlayan edebiyattır. Bu edebiyat biçimi çocu-
              ğu ve çocukluğu hedefleyen bir edebiyattır. Çocuk, dünya ile karşılaşmış, şairin deyişi ile “dünyaya
              gelmiş bulunan” biridir. Dünya kendisi için yabancı bir yerdir. Gerçek olanla gerçeküstü, rasyonel
              olanla hayalî olan birbirine karışmıştır. Dünya gözüne mitolojik-fantastik görünür. Çocuğun dünya-
              yı anlaması önemli bir süreçtir. Bu süreç, doğumla birlikte, hatta doğum öncesinden itibaren başlar,
              gelişim psikolojisinin de ortaya koyduğu üzere farklı evrelerden geçerek gelişir. Çocuğun dünya ile
              karşılaşması, ön yargı içermez. Onda dünyanın düzenini tanımak, bu düzeni dilsel/zihinsel alanda
              yeniden biçimlendirmek için bir büyük potansiyel vardır. Dille birlikle, gerçekliğin bilgisini de ka-
              zanmaya başlar. Ateşin yakacağını, soğuğun üşüteceğini öğrenir. Ne var ki, dünya henüz yeterince
              içine oturmadığı için, “dünya” tasavvuru, henüz gerçek anlamına kavuşmadığı için hayal ve gerçek
              arasında gidip gelir.
              İşte hayal ve gerçek arasındaki bu mesafe, bu gidiş ve gelişler, canlı renklerin, olağanüstü varlıkların,
              gerçeküstü görüntülerin, düşlerin ve masalların alanıdır. Masal, gerçeklik bilgisini gerçeküstü şekilde
              yeniden düzenler.

              (…)
                                                                 Vefa Taşdelen, Çocuk Edebiyatında Görsel Öge


             1. a)  Masal, gerçeklik bilgisini gerçeküstü şekilde yeniden düzenler. cümlesini metinde anlatılanlardan
                   hareketle yorumlayınız.


















                                                                                                   205
   202   203   204   205   206   207   208   209   210   211   212