Page 121 - Biyoloji - 12 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 121
55 BİYOLOJİ 12 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
2. 2. sütunda tanımlanan dokuların hangi doku türlerine ait olduğunu belirleyerek 1. sütundaki kutu-
cuklara madde numaralarını yazınız.
1. Yönerge Aşağıda verilen metinden yararlanarak 1. soruyu cevaplayınız.
Çok hücreli canlılarda belirli bir görevi yapmak üzere farklılaşmış hücrelerin oluşturduğu topluluklara
doku denir. Bitki yapısını oluşturan dokuların bir kısmı büyüme ve gelişmede rol oynar. Bir kısmı da fo-
3. Aşağıdaki görsellerde farklı temel doku hücreleri verilmiştir. Bu görsellerin hangi temel doku hücre tosentez, madde taşınması, maddelerin depolanması gibi fizyolojik işlevleri gerçekleştirir. Bitkilerde yer
çeşidi olduğunu belirtiniz.
alan dokular; üstlendikleri görevlere göre meristem, temel, iletim ve örtü doku olmak üzere dört gruba
ayrılır. Bu dokuların her birinin ayrı ayrı görevleri vardır.
1. Pek çoğumuz ekmek doğrarken kazayla elimizin derisinden de bir yerleri kesmiş ve hatta kanamaya
neden olmuşuzdur. Böyle durumlarda deri altı tabakalarda bulunan bazı hücreler bölünür ve ölen
hücrelerin yerlerini alırlar.
Hücre bölünmesinin yoğun olduğu deri altı hücreleri ile gelişmiş bir bitkinin meristematik hücreleri
kıyaslandığında bu iki hücre grubunun benzer ve farklılıklarının ne olduğu söylenebilir?
a b c
a)
b)
c)
4. Melis öğretmen, temel dokunun kısımlarını anlatırken havalandırma parankimasının genellikle 2. Yönerge Aşağıda verilen metinden yararlanarak 2, 3 ve 4. soruları cevaplayınız.
suda ve bataklıkta yaşayan bitkilerin boşluklarında hava depo ettiğini ve bitkinin gaz alışverişinde
yine bu boşlukların görev aldığını belirtmiştir. Metehan adlı öğrenci ise karasal bitkilerde hava de- Per derm
polayan ve gaz alışverişinde görev alan kısmın hangisi olduğunu sormuştur. Sizce Melis öğretmen Korteks
bu soruya ne cevap vermiştir? Pr mer oem
Sekonder oem
Demet kamb yum
Sekonder ks lem
Pr mer ks lem
Öz
Yukarıdaki şekilde de gösterilen demet kambiyumu bir başka deyişle vasküler kambiyum, iletim de-
metleri arasında yer alan yanal meristem olarak bilinir. Yapısındaki meristematik hücreler farklılaşarak
5. Melis öğretmen temel dokuyu anlattıktan sonra öğrencilerinin kollenkima ile sklerenkimayı karış- ikincil iletim demetlerini meydana getirir. Bu iletim demetleri içte sekonder ksilem, dışta ise sekonder
tırdıklarını görmüştür. Konunun daha iyi anlaşılması için tahtaya aşağıdaki tabloyu çizmiştir. Öğ- floemdir. Demet kambiyumu faaliyeti sırasında bazı yapılar parçalanabilir.
renciler tabloyu nasıl doldurmalıdır?
KOLLENKİMA SKLERENKİMA 2. Demet kambiyumu faaliyeti sırasında bazı doku parçalarının parçalanmasının nedeni ne olabilir?
Bu durum bitkiye nasıl bir katkı sağlayabilir?
120
Hazırlayan: Nurdan YAZICI