Page 125 - T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük 12 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 125
TÜRKİYE CUMHURİYETİ TÜRKİYE CUMHURİYETİ
61 İNKILAP TARİHİ 12 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü Ortaöğretim Genel Müdürlüğü İNKILAP TARİHİ 12 62
ve ATATÜRÇÜLÜK
ve ATATÜRÇÜLÜK
7. ÜNİTE > Toplumsal Devrim Çağında Dünya Kazanım 12.7.3: 1960’lardan itibaren Türkiye’de meydana gelen siyasi, ekonomik ve sosyo-
2. 1980’li yılların başında ülkemizde: ve Türkiye kültürel gelişmeleri analiz eder.
Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi Alan Becerileri: Tarihsel Analiz ve Yorum Becerisi
a) Banker sayısındaki artış ile ilgili nasıl bir genellemede bulunabilirsiniz? Etkinlik İsmi TÜRKİYE’DE POPÜLER MÜZİK 20 dk.
Amacı Müzik kültürü ve sosyal değişim arasındaki ilişkiyi değerlendirebilme Bireysel
Yönerge Metinlerden ve görsellerden yararlanarak soruları cevaplayınız.
b) Vatandaşlarımızın bankaya değil de bankerlere para yatırma sebebini nasıl açıklayabilirsiniz?
ARABESK
Asıl tüketicilerinin yeni bir tür olarak algılamadıkları fakat “kla-
3. sik müzik” ve “halk müziği” adları altında iki kategoriye sadık
kalanların önce “minibüs müziği” sonra da müzikalitesindeki
bazı özellikler nedeniyle “arabesk” adını taktıkları tür, 1960’la-
rın sonlarına doğru en çok dinlenen ve en çok satan müzik oldu.
Köyden çıkmış ama kente de henüz tam anlamıyla girememiş
gecekondu çevrelerinin hem elektrosaz kullanımıyla geleneksel
halk müziğine benzeyen hem de Batılı yaylı çalgıların bollu-
ğu nedeniyle kentlilik ve incelmişlik izlenimi veren bu müziğe
olan tutkusu, yeni bir endüstri bile oluşturmuştur. 1970’te Orhan
Gencebay’ın “Bir Teselli Ver” plağıyla başlayan satış rekorları
furyası daha sonra Ferdi Tayfur, Müslüm Gürses ve tıpkı Orhan
Gencebay gibi geleneksel halk müziğinden “arabesk”e geçiş ya-
pan İbrahim Tatlıses tarafından sürdürüldü. Arabeskin bu ben- Görsel 1: Orhan Gencebay, 1979 yılında TRT
stüdyolarında “Mevsim Bahar Olunca” şarkısını
Görsel: Banker reklamı zeri görülmemiş ticari başarısı, TRT’yi de başlangıçta uyguladığı seslendirirken
sansürden vazgeçmeye zorladı. “Arabesk” sanatçıları, 1970’ler ve
Yüksek faizli gelir vaat eden bankerlik firmalarının iflasını kaçınılmaz kılan etkenler hakkında neler 80’lerde bol şarkılı birçok film de yaptılar.
söyleyebilirsiniz?
https://www.academia.edu/29768854/TAR%C4%B0H_2002_T%C3%9CS%-
C4%B0AD (Düzenlenmiştir.)
ARANJMAN
“Hafif müzik” olarak adlandırılan Batı müziği, 1960’lı yıllara ge-
linmeden yabancı şarkıcılar ve besteler aracılığıyla özellikle büyük
4. 1982 bankerler krizinin ülkemiz ekonomisindeki etkileri hakkında nasıl bir değerlendirme yapa- kentlerde memur ve aydın kesim, daha çok da gençler tarafından
bilirsiniz? sevilmiştir. Batı kültürüyle yetişen şehirli gençler kendi gruplarını
da oluşturarak Batı dünyasındaki müziği aynen icra etmeye baş-
lamışlardır. Ancak bu yönelim zaman içinde kendini tekrardan,
taklitten öteye gidememiştir. Türkiye’deki popüler müziğin gelişi-
mine önemli etkisi olan “Türkçe sözlü hafif Batı müziği” (aranj-
man), ülkemizde pop müziğin doğuşu olarak görülmüş, 1960’lı
yılların başında ilk örneklerini vermeye başlamıştır. Beğenilen ya- Görsel 2: Ajda Pekkan’ın 1983 çıkışlı stüdyo albü-
bancı parçaların üzerine Türkçe sözlerin yazılması ile Türkiye’de mün açılış şarkısı olan “Uykusuz Her Gece”, Ame-
yeni bir dönemi başlatan bu akım, yabancı dil bilmeyen dinleyici- rikalı disko şarkıcısı Amii Steward’ın “Working
lere ünlü, yabancı parçaları Türkçe sözlerle tekrar dinleme imkânı Late Tonight” (Amii Stewart, 1983) şarkısının
aranjmanıdır.
vermiştir. Aranjman müzik, Ajda Pekkan gibi yeni şarkıcıları da
beraberinde getirmiş; Türkçe şarkı söylemenin yadırgandığı bir
anlayışı yıkmış ve popüler Batı müziğine yönelik ilginin artma-
sında önemli rol oynamıştır. Müzikal anlamda yeni bir şey ortaya
koymamasına rağmen geniş bir dinleyici kesimini tonalite mü-
zikle, armoniyle ve Batı çalgılarıyla tanıştırmıştır.
http://nek.istanbul.edu.tr:4444/ekos/TEZ/ET001078.pdf (Düzenlenmiştir.)
124 125
Hazırlayan: Selma MUSLU