Page 126 - T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük 12 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 126

TÜRKİYE CUMHURİYETİ                                                    TÜRKİYE CUMHURİYETİ
 61  İNKILAP TARİHİ 12   Ortaöğretim Genel Müdürlüğü  Ortaöğretim Genel Müdürlüğü  İNKILAP TARİHİ 12   62
                                                                        ve ATATÜRÇÜLÜK
 ve ATATÜRÇÜLÜK
             7. ÜNİTE > Toplumsal Devrim Çağında Dünya   Kazanım 12.7.3: 1960’lardan itibaren Türkiye’de meydana gelen siyasi, ekonomik ve sosyo-
 2.  1980’li yılların başında ülkemizde:   ve Türkiye  kültürel gelişmeleri analiz eder.
             Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi  Alan Becerileri: Tarihsel Analiz ve Yorum Becerisi
 a) Banker sayısındaki artış ile ilgili nasıl bir genellemede bulunabilirsiniz?  Etkinlik İsmi  TÜRKİYE’DE POPÜLER MÜZİK  20 dk.

             Amacı      Müzik kültürü ve sosyal değişim arasındaki ilişkiyi değerlendirebilme   Bireysel

             Yönerge  Metinlerden ve görsellerden yararlanarak soruları cevaplayınız.
 b) Vatandaşlarımızın bankaya değil de bankerlere para yatırma sebebini nasıl açıklayabilirsiniz?

              ARABESK

              Asıl tüketicilerinin yeni bir tür olarak algılamadıkları fakat “kla-
 3.           sik müzik” ve “halk müziği” adları altında iki kategoriye sadık
              kalanların önce “minibüs müziği” sonra da müzikalitesindeki
              bazı özellikler nedeniyle “arabesk” adını taktıkları tür, 1960’la-
              rın sonlarına doğru en çok dinlenen ve en çok satan müzik oldu.
              Köyden çıkmış ama kente de henüz tam anlamıyla girememiş
              gecekondu çevrelerinin hem elektrosaz kullanımıyla geleneksel
              halk müziğine benzeyen hem de Batılı yaylı çalgıların bollu-
              ğu nedeniyle kentlilik ve incelmişlik izlenimi veren bu müziğe
              olan tutkusu, yeni bir endüstri bile oluşturmuştur. 1970’te Orhan
              Gencebay’ın “Bir Teselli Ver” plağıyla başlayan satış rekorları
              furyası daha sonra Ferdi Tayfur, Müslüm Gürses ve tıpkı Orhan
              Gencebay gibi geleneksel halk müziğinden “arabesk”e geçiş ya-
              pan İbrahim Tatlıses tarafından sürdürüldü. Arabeskin bu ben-  Görsel 1: Orhan Gencebay, 1979 yılında TRT
                                                                        stüdyolarında “Mevsim Bahar Olunca” şarkısını
 Görsel: Banker reklamı  zeri görülmemiş ticari başarısı, TRT’yi de başlangıçta uyguladığı   seslendirirken
              sansürden vazgeçmeye zorladı. “Arabesk” sanatçıları, 1970’ler ve
 Yüksek faizli gelir vaat eden bankerlik firmalarının iflasını kaçınılmaz kılan etkenler hakkında neler   80’lerde bol şarkılı birçok film de yaptılar.
 söyleyebilirsiniz?
               https://www.academia.edu/29768854/TAR%C4%B0H_2002_T%C3%9CS%-
                                                C4%B0AD (Düzenlenmiştir.)
              ARANJMAN

              “Hafif müzik” olarak adlandırılan Batı müziği, 1960’lı yıllara ge-
              linmeden yabancı şarkıcılar ve besteler aracılığıyla özellikle büyük
 4.  1982 bankerler krizinin ülkemiz ekonomisindeki etkileri hakkında nasıl bir değerlendirme yapa-  kentlerde memur ve aydın kesim, daha çok da gençler tarafından
 bilirsiniz?  sevilmiştir. Batı kültürüyle yetişen şehirli gençler kendi gruplarını
              da oluşturarak Batı dünyasındaki müziği aynen icra etmeye baş-
              lamışlardır. Ancak bu yönelim zaman içinde kendini tekrardan,
              taklitten öteye gidememiştir. Türkiye’deki popüler müziğin gelişi-
              mine önemli etkisi olan “Türkçe sözlü hafif Batı müziği” (aranj-
              man), ülkemizde pop müziğin doğuşu olarak görülmüş, 1960’lı
              yılların başında ilk örneklerini vermeye başlamıştır. Beğenilen ya-  Görsel 2: Ajda Pekkan’ın 1983 çıkışlı stüdyo albü-
              bancı parçaların üzerine Türkçe sözlerin yazılması ile Türkiye’de   mün açılış şarkısı olan “Uykusuz Her Gece”, Ame-
              yeni bir dönemi başlatan bu akım, yabancı dil bilmeyen dinleyici-  rikalı disko şarkıcısı Amii Steward’ın “Working
              lere ünlü, yabancı parçaları Türkçe sözlerle tekrar dinleme imkânı   Late Tonight” (Amii Stewart, 1983) şarkısının
                                                                        aranjmanıdır.
              vermiştir. Aranjman müzik, Ajda Pekkan gibi yeni şarkıcıları da
              beraberinde getirmiş; Türkçe şarkı söylemenin yadırgandığı bir
              anlayışı yıkmış ve popüler Batı müziğine yönelik ilginin artma-
              sında önemli rol oynamıştır. Müzikal anlamda yeni bir şey ortaya
              koymamasına rağmen geniş bir dinleyici kesimini tonalite mü-
              zikle, armoniyle ve Batı çalgılarıyla tanıştırmıştır.

                 http://nek.istanbul.edu.tr:4444/ekos/TEZ/ET001078.pdf (Düzenlenmiştir.)

 124                                                                                               125
 Hazırlayan: Selma MUSLU
   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131