Page 273 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 273
134 TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 12 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
BİRİNCİ İHTİYAR. — Hayır, Nin-Sun, hayır. O bizim içimizdeyken bile bizim değildi. Bizi sever ve
sayardı, ama göremezdi, bizim birbirimizi gördüğümüz gibi ve gördüğümüz biçimde göremezdi. Ya da
bizde başka bir şeyler görürdü, bizim göremediğimiz bir şeyler… Bizim üstümüzde kalan bir şeyler…
(Acılı) Hayır, Nin-Sun, o ne senin, ne bizim… O göklerin. Şu dipsiz, şu geniş, şu sonsuz göklerin…
NİN-SUN. — O, sizi iyi günlere çıkarmak için gönderilmiş (…). (Sıkıntılı) Ama bu kadarı bile yet-
miyor ona. İçinde, içine sığmıyan bir hız var sanki. Onu bizden, onu sizden, hattâ zaman zaman onu
kendinden alıp uzaklaştıran bir hız. Korkunç bir hız.
İKİNCİ İHTİYAR. — Onun gibileri ya her şeyi alt üst etmek için gelirler… Ya da her şeyi yeniden
kurmak için… Ya yıkmak, ya da yapmak! Ve biz insanlar bir harç gibi onun ellerinde onun istediği
biçimi alırız.
SESLER. — O, ne senin, ne bizim, Nin-Sun! O göklerin, şu dipsiz, şu geniş, şu sonsuz göklerin…
Orhan Asena, Tanrılar ve İnsanlar (Gılgameş)
1. Okuduğunuz tiyatro eseri, milattan önce üç binli yıllarda kil tabletlere yazıldığı ve daha önceki dö-
nemlerde de sözlü olarak anlatıldığı varsayılan bir destanın çağımızda tiyatro tekniği ile yazılması
sonucu ortaya çıkmıştır. Yazarı bu kadar eskiye götüren temel etken sizce ne olabilir? Açıklayınız.
2. Okuduğunuz tiyatro eserine dünyanın en eski destanı olarak bilinen Gılgameş destanı kaynaklık
etmiştir.
a) Metinde geçen destansı ögeleri ve motifleri yazınız.
b) Tespit ettiğiniz motiflerle Türk destanlarındaki motifleri karşılaştırınız.
272 Karekod
Alanı Hazırlayanlar: Bahar KAPLAN ve Eflak MALGACA VARGEL