Page 304 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 304

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 12          150

             6.ÜNİTE> Deneme    Kazanım A.4.3. Metin ile metnin konusu, amacı ve hedef kitlesi arasında ilişki kurar.
             Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becersi  Alan Becerileri: Okuma Becerisi

             Etkinlik İsmi                        Kitapların Sırları                                  25 dk.
             Amacı      Metnin konusunu belirleyerek metin ile ilgili çıkarımlarda bulunabilme.            Bireysel


              Yönerge  Aşağıdaki metni okuyup soruları metne göre cevaplandırınız.
                     (Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)


                                                       Kitap

              (…)
              Ruskin kitapları ikiye ayırır: Geçici olanlar, kalıcı olanlar. Geçiciler faydalı veya tatlı birer konuşma:
              Seyahatnameler, hatıralar. Bunlar kitaptan çok bir nevi mektup, bir nevi gazete. Kalıcı kitap, sohbet
              değil, yazıdır. Birkaç sayfaya sığdırılmak istenen bütün bir hayat. Ebediyete yollanan mesaj. Kimsenin
              söylemediği ve söyleyemeyeceği gerçek. Yazar, o birkaç sayfayı kaleme almak için gelmiştir dünyaya.
              Mümkün olsa taşa kazır fikirlerini.

              Kütüphane, bütün çağların, bütün ülkelerin ölümsüzleri ile dolu. Bu ulular bezmine kabul edilmenin
              tek şartı, liyakat. Mabede bayağılar giremez. Diriler naziktir, ölümsüzler titiz. Gerçekten severseniz
              konuşurlar sizinle. Bir kitabı okurken “ne güzel kitap” deriz, “yazar da tıpkı benim gibi düşünmüş”.
              Yanlış, şöyle dememiz gerekirdi: “bunu daha önce hiç düşünmemiştim ama, galiba doğru.” Yahut,
              “belki şimdi anlayamıyorum, birkaç gün sonra anlarım.” Önce teslimiyet, anlamak cehdi. Sonra hü-
              küm. Yazarın gerçekten değeri varsa, düşüncesini, bir hamlede kavrayamazsınız. Söylemek istedikle-
              rini bütünü ile söyleyemez yazar, söylemek de istemez. Gizler, istiarelere başvurur.
              Güzel sabahları kucaklayan sis gibi güzel eserleri saran bu sis de tabiî. Düşünceye cazip ve parlak bir
              biçim vermek küçültür düşünceyi. Büyük yazar içinden gelen sesi olduğu gibi haykırandır. Kelimeleri
              kullanırken avamın hoşuna gidip gitmeyeceğini düşünmez. Derin bir düşünceyi anlamak, o düşün-
              ceyi kavradığımız anda derin bir düşünceye sahip olmaktır. Kendi içine, kendi kalbine inmektir. Nes-
              neleri bulutlar arkasından görürüz. Düşünmek bu sisleri yırtarak aydınlığa varmaktır.
              Yazar düşüncesini yardım olsun diye sunmaz. Bir mükâfattır bu. Lâyık mısınız, değil misiniz? An-
              lamak ister. Tabiat da öyle değil mi? Altın neden toprağın derinliklerinde? Okurken araştırmaya çı-
              kacağınız maden: yazarın düşüncesi veya niyeti. Araçlarınız: zekâ ve bilgi. Kayayı kıracak, madeni
              eriteceksiniz. Önce kelimeyi fethedeceksiniz, sonra heceleri, harfleri.
              (…)

                                                                                   Cemil MERİÇ, Bu Ülke
              Kelime Dağarcığı
              avam: Alt tabaka, havas karşıtı. bezm: Dost toplantısı. ceht: Çaba, çabalama. istiare: Bir şeyi anlatmak için ona benzetilen
              başka bir şeyin adını eğreti olarak kullanma, eğretileme.



             1.  Okuduğunuz metnin konusunu sizce yine bu metinden seçtiğiniz hangi cümle en iyi ifade etmek-
                 tedir?














                                                                                                   303
   299   300   301   302   303   304   305   306   307   308   309