Page 301 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 301

148       TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 12                          Ortaöğretim Genel Müdürlüğü



          1.  I. metin 16. yüzyılda yazılmış, deneme türünün dünya edebiyatındaki ilk örneklerinden alınmıştır.
              II. metin ise 1980’li yıllarda Sezai Karakoç tarafından yazılmıştır. Metinler göz önüne alındığında
              ilk örneklerden günümüze deneme türünde aynı veya benzer konuların işlenmesini bu türün hangi
              özelikleriyle açıklayabilirsiniz? Düşüncelerinizi gerekçeleriyle ifade ediniz.












          2.  II. metinde geçen Çağa karşı direnmeli. O, asla çağdaş değildir. Çağdan ileridir hep. Ona çağ dışı, ya
              da geride kalmış gözüyle bakacaktır çoğu kez çağ. Aldırmamalı buna. Çağ, ondan, hiç bir şey verme-
              mek karşılığında, her şeyi ister. Onun ruhunu, geleceğini ister. Geçici ün için gerçek ve sürekli ününü is-
              ter. Doğar doğmaz ölen alkışlar karşılığında, gelecek çağları dolduracak alkış çınlayışlarını ister. ifade-
              sinde sanatçının kendi çağının beğeni kültürüyle arasına bir sınır koyması gerektiği vurgulanmıştır.
              Siz bir deneme yazarı olsaydınız yaşadığınız çağın estetik değerlerini ve düşünsel zihniyetini, eser-
              lerinizi kaleme alırken ne derece önemserdiniz? Düşüncelerinizi nedenleriyle ifade ediniz.













                “Yeniden doğuş” anlamına gelen “Rönesans”, Batı Avrupa ülkelerinde, XV. yüzyıl sonundan
                XVII. yüzyıl başına kadar süren bilimde, sanatta büyük bir canlanmanın ortaya çıktığı dönem-
                dir.  Antikite dil ve edebiyatlarının öğrenilmesine ve bu çağın kültürünün bir model olarak alın-
                masına dayanan hümanizm, Rönesans Dönemi’nin en belirgin düşünce hareketidir. Rönesans
                hümanistlerinin aradığı insan hayatına en yüksek anlamını ve saygınlığını vermekti. Resim
                sanatının yanında şiire de önem verildi. Şairler eserlerinde alışılmış olanın dışında ifadeler ve
                dilsel kullanımlara yer verdiler. Orijinal bir üslup ve anlam arayışı peşinde oldular.
                                                                                           Komisyon


          3.  Rönesans Dönemi sanatçılarından Montaigne’den alınan I. metinde öne sürülen düşünceler ile yu-
              karıdaki parçada dile getirilen düşünceler arasında bir paralellik var mıdır? Görüşlerinizi nedenle-
              riyle belirtiniz.




















                Karekod
          300    Alanı
                                                                                        Hazırlayan: Ali KAYA
   296   297   298   299   300   301   302   303   304   305   306