Page 296 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 296

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 12          146

             6.ÜNİTE> Deneme     Kazanım A.4.1. Metinde geçen kelime ve kelime gruplarının anlamlarını tespit eder.
             Genel Beceriler: Bilgi Okuryazarlığı Becerisi  Alan Becerileri: Okuma Becerisi

             Etkinlik İsmi                 Metnin Anlamı Kelimelerde Gizli                           20 dk.
                                                                                                     Bireysel
             Amacı      Metindeki kelimelerin anlamının kullanıldığı bağlama göre değişebileceğini ve metnin içeriğine göre
                        kelimelerin de farklılaşabileceğini ayırt edebilme.
             Gerekli  Materyaller: TDK Türkçe Sözlük.


              Yönerge  Aşağıdaki metni okuyup soruları metne göre cevaplandırınız.
                     (Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)


                                                  Kıymetli Gençlik
              (…)

              Gençler,
              Bir millet, mektebiyle millet olur. Bir millet, mektebinde yükselir. Mektebin büyüklüğünü görmek
              mi istiyorsunuz? Mektebin hayatına girin, koridorlarında dolaşın, sıralarının üstünü yoklayın, genç-
              liğinin alnında parıldayan necabet damgasına bakın. Herbirinin yüzünde İlâhi nazardan nişâne olan
              haya menbaında kaynaşan bin sevimli mânayı seyredin: Biliniz ki cemaatın en temiz unsurları sîz-
              lersiniz. Bir milleti büyük yapan içinde bulunduğu medeniyet âlemine bayrak yapan, mekteplerinin
              kan değil de dimağ usaresi harcayan sinesidir. Medeniyet kervânına yol gösteren maarifdir, kültürdür.
              İlkçağ tarihinde gördünüz ki Sümer, Mısır ve Çin dünyalarının, Yunan dünyasının büyük medeniyet-
              leri hep kültür ve maarif temeli üzerine kurulmuştur. İslâm, bir büyük ilim rönesansı ile âleme yayılan
              güneş oldu. Bizim milli tarihimiz Anadolu’da bin yıl evvel başlarken, Selçuklu veziri Nizâmülmülk’ün
              Bağdat’ta açtığı Nizâmiyye medresesi, Türk-îslâm dünyasının bütün büyük ruhlarını kendi etrafında
              topladı. Bundan sonraki yayılışın dimağı oldular. İstanbul’u alan büyük atamız Fatih’in, fethinden
              daha büyük eseri Fatih külliyyesi, Kanuni’nin Mohaç ve Hind seferlerinden daha büyük eseri Süley-
              maniyye külliyyesi olmuştur. Bizde gerçekten bizim olan ne varsa hepsi mektebindir. Geri kalan ya
              cildimizle iştihalarımızın veya alışkanlıklarla şaşkınlıklarımızındır. Bu hikmeti pek iyi anlayan Büyük
              İskender’in, hocası Aristo’ya borçlu olduğu büyük minneti ifade eden şu sözü size ibret olmalıdır: (…)
              hocam beni yerden göğe çıkardı.
              (…)
                                                                    Nurettin Topçu, Türkiye’nin Maarif Davası

              Kelime Dağarcığı:
              âlem: Dünya, cihan. cemaat: İnsan kalabalığı, topluluk. kervân: Toplu olarak birbiri ardınca gelen şeyler. külliyye: Bir
              caminin çevresinde cami ile birlikte kurulmuş medrese, imaret, sebil, kitaplık, hastane vb. yapıların bütünü. mektep: Okul.
              necabet: Temiz bir soydan gelme, soyluluk. Rönesans: XV. yüzyıldan başlayarak İtalya'da ve daha sonra diğer Avrupa ülke-
              lerinde hümanizmin etkisiyle ortaya çıkan, klasik İlk Çağ kültür ve sanatına dayanarak gelişen bilim ve sanat akımı. sine:
              Bağır, iç. usare: Öz su.



             1.  Metindeki altı çizili kelimeleri, metinde kullanıldıkları cümlelerden yola çıkarak aşağıdaki tabloda veri-
                 len anlamlar ile eşleştiriniz.
                                   Kelime                                     Anlamı
                                                             Zihin
                                                             Bilgi ve kültür
                                                             Bir şeyin ilk olarak ortaya çıktığı yer
                                                             Eser, iz, belirti
                                                             İştah



                                                                                                   295
   291   292   293   294   295   296   297   298   299   300   301