Page 390 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 390
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 12 193
7.ÜNİTE> Söylev (Nutuk) Kazanım A.4.10: Metinde yazarın bakış açısını belirler.
Alan Becerileri: Okuma Becerisi Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
Etkinlik İsmi Senin Söylevin Senin Tavrın 25 dk.
Bireysel
Amacı Yazarın öznelliği, tavrı ve okuru yönlendirme isteğine ilişkin açıklamalarda bulunabilme.
Yönerge Aşağıdaki metni okuyunuz. Metinden hareketle soruları cevaplayınız.
(Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)
V. Devlet Resim ve Heykel Sergisini Açarken
31 Ekim 1943
Sayın Misafirlerimiz,
Birincisini İkinci Dünya Harbi’nin ilk yıllarında açmış olduğumuz Devlet Resim ve Heykel Sergisinin
beşincisini biraz sonra yüksek huzurunuzla açılmış göreceğiz. Ateşli harp yıllarının yeryüzüne akset-
tirdiği kanlı manzara ortasında, biz, bu sanat bahçesini her sene biraz daha genişletip güzelleştirebi-
liyoruz. Bu imkânı buluşumuz, yüreklerimizde insanlık için duyduğumuz derin acı ile yurdumuzun
sükun ve aydınlığından gelen büyük şükranın doğurduğu hazin bir bahtiyarlık oluyor. Sert hislerle
gözleri dönmüş insanlığın pek yakında gülümsemesini beklerken onun yüksek kudretini, iyilik ve gü-
zellik yolunda daha emniyetli ve adaletli bir dünyada meydana varmasını ve geliştirmesini diliyoruz.
(…)
Türk çocukları, sanat istidatlarını, kendilerine engel olmadığı zaman, bir bahar bolluğu ile milletin
gözleri önüne seriyorlar.
Dost İngiltere’nin Londra Halkevi’nde teşhir edilmiş olan Yozgat Lisesi’nin orta kısım öğrencileri ta-
rafından yapılmış resimlere İngiliz sanat muhitinin gösterdiği alakada onların Türk milletine ve Türk
sanatına sevgilerini bulmaktayız. Her derecedeki kültür ve sanat kurumlarında teşhiri tertiplenen bu
mütevazı sergi, harp içinde bulunmasına rağmen İngiliz memleketinin her yanında nezaketten olduğu
kadar kıymetten doğma bir ilgi yaratmıştır. Buna candan sevinmekteyiz. Nitekim sergimizin bir köşe-
ciğine koyduğumuz Savaştepe Köy Enstitüsü’nde okuyan köylü evlatlarımızın eserleri, Türk çocuğun-
daki sanat duygusunun doğuştan gelme olduğunu gösterecektir ümidindeyim.
(…)
Eserlerin yapıcılarını tebrik ederim. Yaratmanın zevki, onların ve arkadaşlarının esasen en büyük mü-
kafatıdır.
Sayın davetliler,
Sergimizin açılışını şereflendirme lütfunda bulunduğunuz için sizlere en derin şükranlarımı sunarım.
Hasan Âli Yücel, Millî Eğitimle İlgili Söylev ve Demeçler
Kelime Dağarcığı:
bahtiyar: Mutlu. istidat: Yetenek. mükâfat: Ödül. şeref: Başkasının, birine gösterdiği saygının dayandığı kişisel değer,
onur. şükran: İyilik bilme, gönül borcu, minnettarlık. teşhir: Gösterme, sergileme.
389