Page 395 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 395

195       TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 12                          Ortaöğretim Genel Müdürlüğü



          1. Metnin başlığında söylev ya da nutuk kelimesi yerine vaaz kelimesinin kullanılması metnin fikrî
             özelliklerine dair size ne düşündürüyor?















          2. a) Mehmet  Âkif Ersoy’la ilgili bir belgeselin “Balıkesir Vaazı” sahnesini yazan bir senarist olduğu-
                nuzu hayal edin. Senaryoya yerleştirdiğiniz bu söylev, Osmanlı Devleti’nin yıkılma sürecindeki
                kurtuluş çarelerinden İslamcılık fikrine dair seyirciye ne söyler? Yorumlayın.








             b) Aynı belgeselin afişindeki alt başlık “Cumhuriyet Dönemi’nde Kalkınma Hareketleri” mi, “Batılı-
                laşmanın İçyüzü” mü, “Millî Mücadele Ruhu” mu, “Materyalizm Sancıları” mı olmalıdır? Neden?
                Metindeki fikrî, felsefi, siyasi unsurları değerlendirerek cevaplayınız.









          3.                Girmeden tefrika bir millete, düşman giremez;

                            Toplu vurdukça yürekler, onu top sindiremez.
                                             Mehmet  Âkif Ersoy, Süleymâniye Kürsüsünde



                            Allah’a dayan, sa’ye sarıl, hikmete râm ol...
                            Yol varsa budur, bilmiyorum başka çıkar yol.

                                                            Mehmet  Âkif Ersoy, Yeis Yok


                            Kelime Dağarcığı:
                            ram olmak: İtaat etmek, boyun eğmek. sa’y: Çalışma, emek. tefrika: İkilik.


             Mehmet  Âkif Ersoy’un Müslümanları birliğe ve çalışmaya yönlendiren fikirleri farklı estetik tercih-
             lerle (hem söylev hem şiir) tekrarlamadaki ısrarını nelere bağlarsınız? Açıklayınız.











          394
                                                                    Hazırlayan: Pınar HACISALİHOĞLU
   390   391   392   393   394   395   396   397   398   399   400