Page 395 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 395
195 TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 12 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
1. Metnin başlığında söylev ya da nutuk kelimesi yerine vaaz kelimesinin kullanılması metnin fikrî
özelliklerine dair size ne düşündürüyor?
2. a) Mehmet Âkif Ersoy’la ilgili bir belgeselin “Balıkesir Vaazı” sahnesini yazan bir senarist olduğu-
nuzu hayal edin. Senaryoya yerleştirdiğiniz bu söylev, Osmanlı Devleti’nin yıkılma sürecindeki
kurtuluş çarelerinden İslamcılık fikrine dair seyirciye ne söyler? Yorumlayın.
b) Aynı belgeselin afişindeki alt başlık “Cumhuriyet Dönemi’nde Kalkınma Hareketleri” mi, “Batılı-
laşmanın İçyüzü” mü, “Millî Mücadele Ruhu” mu, “Materyalizm Sancıları” mı olmalıdır? Neden?
Metindeki fikrî, felsefi, siyasi unsurları değerlendirerek cevaplayınız.
3. Girmeden tefrika bir millete, düşman giremez;
Toplu vurdukça yürekler, onu top sindiremez.
Mehmet Âkif Ersoy, Süleymâniye Kürsüsünde
Allah’a dayan, sa’ye sarıl, hikmete râm ol...
Yol varsa budur, bilmiyorum başka çıkar yol.
Mehmet Âkif Ersoy, Yeis Yok
Kelime Dağarcığı:
ram olmak: İtaat etmek, boyun eğmek. sa’y: Çalışma, emek. tefrika: İkilik.
Mehmet Âkif Ersoy’un Müslümanları birliğe ve çalışmaya yönlendiren fikirleri farklı estetik tercih-
lerle (hem söylev hem şiir) tekrarlamadaki ısrarını nelere bağlarsınız? Açıklayınız.
394
Hazırlayan: Pınar HACISALİHOĞLU